Nieuw ziekenfonds betekent lastenverzwaring

51

De nieuwe, voor iedereen verplichte ziektekostenpremie die in 2006 wordt ingevoerd, zal verzekerden naar verwachting maximaal 1067 euro per jaar gaan kosten. Dat blijkt uit een vertrouwelijke wetsvoorstel dat voor advies bij de Raad van State ligt, meldden welingelichte bronnen donderdag.

- tekst gaat verder na deze advertentie -


FysioVacature, de vacaturesite voor de fysiotherapeut

Het nieuwe door de overheid vastgestelde maximale bedrag lijkt een forse lastenstijging voor ziekenfondsverzekerden. Die betalen op dit moment maximaal 730 euro per jaar. Maar verzekeraars mogen straks zelf gaan concurreren op de hoogte van de werknemerspremie. Ze kunnen ook verzekeringen die minder dan 1067 euro kosten, aanbieden.

Inkomensafhankelijk
Het kabinet zegt ernaar te streven de inkomenseffecten van het nieuwe stelsel zo klein mogelijk te houden. Instrumenten daarvoor zijn een inkomensafhankelijke compensatie voor mensen met een laag inkomen, de zogeheten zorgtoeslag, en de fiscale regelingen voor chronisch zieken en gehandicapten. De zorgtoeslag kan oplopen tot 300 tot 400 euro per jaar, de individuele belastingregelingen in sommige gevallen tot 200 euro. Het is echter niet zo dat iedereen voor 100 procent gecompenseerd zal worden. De regelingen zijn vooral bedoeld om de verzekering voor iedereen toegankelijk te houden.

Werkgeverslasten
Het kabinet stelt verder dat de werkgeverslasten in principe niet veranderen ten opzichte van de huidige situatie. De werkgevers moeten net als nu een inkomensafhankelijke premie betalen. Hun bijdrage zou grosso modo op macroniveau even groot moeten zijn als die van de werknemers. Werkgeversorganisaties hebben al eerder aangegeven dat te duur te vinden. Minister Hoogervorst (Volksgezondheid) wil dat zorgverzekeraars wel de mogelijkheid houden werkgevers collectieve verzekeringen aan te bieden. Dat betekent dat de hoogte van de premie die werknemers betalen, onderdeel kan blijven van onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden. De premiekorting voor werknemers mag van de minister alleen zijn gebaseerd op de aantallen werknemers en niet op de gezondheidsrisico’s die de werknemers lopen.

Compensatieregelingen
De PvdA vindt dat het kabinet met het nieuwe plan een te grote groep mensen afhankelijk maakt van compensatieregelingen die ze zelf moeten aanvragen, zoals individuele huursubsidie en een zorgtoeslag. ,,Dit betekent dat werkende mensen met een minimumsalaris niet meer zelfstandig in hun onderhoud kunnen voorzien”, aldus Tweede-Kamerlid Smits. Kamerlid Schippers van de VVD reageert positiever. De liberalen verwachten dat de verzekeraars zullen concurreren op de premie. Volgens de VVD moet niet iedereen tot op de laatste euro gecompenseerd worden. ,,Daar is de zorgtoeslag niet voor bedoeld.” Het CDA wil nog niet reageren. De christen-democraten willen wachten tot het voorstel met een advies van de Raad van State naar de Tweede Kamer komt.

Patiëntenfederatie
De Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF) zegt pas een oordeel over het voorstel te kunnen uitspreken als de inkomenseffecten bekend zijn en definitief duidelijk is wat er in het basispakket komt en wat voor eigen betalingen het kabinet wil invoeren. Over de vraag of een inkomensafhankelijke premie niet beter is dan een vaste premie in combinatie met compenserende belastingmaatregelen, spreekt de NPCF zich niet uit. Een inkomensafhankelijke premie is administratief gezien eenvoudiger, vertelt directeur I. van Bennekom, maar die premie wordt gezien als sociale lastenpost die op Europees niveau meetelt bij de beoordeling van het begrotingstekort. ,,Daarom heeft het kabinet besloten dat niet te doen. Of dat wijsheid is, moet de toekomst vertellen. Als de uitkomst voor de patiënt hetzelfde is, is het wat ons betreft lood om oud ijzer.”

Bron: Zibb.nl