Ongemakkelijke keuze bij no-shows
Nieuws over fysiotherapie en de fysiotherapeut › Forums › Overige onderwepen/algemeen › Overige onderwerpen/algemeen › Ongemakkelijke keuze bij no-shows
Tags: Factuur, Niet Nagekomen Afspraak, No-Show
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 9 maanden geleden door Adriana.
- AuteurBerichten
- 05/10/2020 om 15:22 #21905BaasMonsDeelnemer
Beste Allemaal,
Ik werk nu al een aantal (7) jaar voor een particuliere praktijk en ik merk in de laatste jaren een toenemend ongemak bij het dealen met clienten die hun afspraken niet of niet tijdig annuleren.
Nu heb ik niet per definitie iets tegen het annuleren van de afspraak, dat ligt uiteindelijk bij de client zelf en kan een breed scala a valide en minder valide redenen hebben, daar beslis ik niet over.
Waar ik wel over gedwongen word te beslissen is wat te doen met deze afspraken. Voorheen had ik weinig vaste asten, geen hypotheek en kom ik vrij gemakkelijk een keer over mijn hart strijken en zon geplande zitting eruit halen. ik doe dit dan uit eigen beweging, en geef ook aan bij de client dat dat eindig is, en dat het niet de bedoeling is.
Tegenwordig is mijn agenda drukker, (vol) en is het wegblijven van zo iemand naast een derving van potentieele inkomsten, ook direct een vertraging in andermans zorg.
Ik wil de noodzaak hiervan graag duidelijk maken en ook dat mijn collegas solidair zijn in dat idee. op onze afspraken kaartjes staat dat een niet nagekomen afspraak in rekening gebracht kan worden en het tarief staat meermaals vemeld. toch houd mijn werkgever er niet van dit te doen, en begrijpelijk, het is geen fysiotherapie en het geeft rompslomp.
Echter werk ik in loondienst en op omzetbasis, dus zal ik per slot van rekening het NIET sturen van een factuur uiteindelijk in mijn eigen portemonnee voelen.
mijn 3 lastige opties zijn dus (eigenlijk 2)
1: Ik laat de behandeling staan, en declareer alsof er niks aan de hand is (dit is niet geoorloofd en wil ik dus niet doen)
2: Ik waarschuw de client 1 keer, en bij de volgende keer stuur ik hem een factuur en accepteer dat dat eens een keer gebrom van komt
3: Ik haal de behandeling eruit, betaal hem dus feitelijk zelf, en ga in die tijd wat administratie doen of koffie drinkennadelen van 1; fraude, nadelen van 2; gezeur met of client of werkgever, vaak beiden nadelen van 3, kost mij geld, een ondernemersrisico verhaald op de werknemer.
gedachten? tips? alles is welkom, ik ben in ieder geval klaar met het slikken van het laks omgaan met mijn tijd.
bij voorbaat dank!
- 06/09/2021 om 16:29 #22159AdrianaDeelnemer
Het zou mijn verhaal kunnen zijn! Ook in loondienst. En het gaat mij niet zozeer om de gemiste inkomsten alswel om mijn tijd die ik inderdaad voor een ander had kunnen gebruiken en om het principe, de laksheid van de mensen. Ik had ook al gedacht aan het instellen van een wachttijd bij niet tijdig afzeggen of nog erger niet afbellen, van bv 2 weken, maar als ik afwezig ben plant baas of collega die cliënt gewoon weer in. Dus dat wordt praktisch lastig want dan moet je ze weer gaan opbellen om de afspraak te veranderen. Ik wil nog in overleg met de bazin ( de vrouw van de baas, doet de administratie) want ik denk dat het niet zomaar mag als je in loondienst zit en je stuurt cliënten een rekening. Ondertussen is jouw vraag bijna een jaar geleden, heb je al een redelijke oplossing?
- 06/09/2021 om 22:59 #22160BaasMonsDeelnemer
Hey Adriana,
Nou, ik ben van werkgever geswitched naar ZZPer, dit geeft wat kalmte, te meer omdat ik nu die gesprekken vanuit een andere hoek kan voeren, iets meer grip heb op het verloop en autonomie heb.
ook zijn er situaties waarin meer begrip ontstaat en je ook wel nuances ziet, maar de strijd is nog niet gestreden. en het gesprek gaat door. als je wil kunnen we wel een keer bellen, beetje brainstormen.
mvg
Bas
- 08/09/2021 om 15:39 #22162AdrianaDeelnemer
Hai Bas,
(Ik bleek via de mail gereageerd te hebben, wat dus niet hier voor oa jou te lezen was 😉)
Kopie vd mail:
Hai, dank voor je snelle en persoonlijke antwoord!
Ik heb een mail naar de bazin gestuurd. Had haar al een paar keer er over aan willen spreken maar dan was ze net steeds weer weg.
En misschien ook handiger op schrift dan kan ze er rustig met haar man over nadenken. Heb nog geen antwoord gekregen.
Ik ben 55 en word steeds slechter ziend dus ik hoop dat ik het nog even volhoud daar en ga dus niet naar ZZP switchen.
Ik ben blij dat het voor jou nu wat comfortabeler is.
En inderdaad de ene situatie is de andere niet en ik ben best flexibel, maar er zijn er bij die stelselmatig te laat of helemaal niet afbellen.
Ik ga denk ik ook eens informeren bij FDV want ik weet ook niet of ik überhaupt als werknemer particuliere rekeningen mag sturen.
En als de baas zegt nee het mag niet houdt het ook op vrees ik.
Dat is het nadeel van in loondienst werken dan.
Bedankt voor je aanbod om te bellen.
Ik laat je wel weten wat het antwoord van de baas is.
Zal sowieso een gesprekspunt blijven met patiënten vrees ik…
Fijne avond of goed begin van de nieuwe dag.
Bazin heeft ondertussen geantwoord dat ze er tijdens mijn 2 weken vakantie over na willen denken.Groet, Adriana
- 23/02/2022 om 12:14 #22295BaasMonsDeelnemer
En? heb je al antwoord? ik ben benieuwd.
Ik kan me voorstellen dat als je in loondienst bent voor een vast uurloon dat je werkgever het debiteurenbeleid zelf hanteert met het oog op een stukje coulance en klantvriendelijkheid. werk je op omzetbasis vind ik dat je uit principe inspraak moet kunnen onderhandelen over hoe hier mee omgegaan dient te worden.
Een voorbeeld kan zijn dat een niet nagekomen afspraak die hij NIET in rekening wil brengen, wel gewoon aan jou uitbetaald word. zo draagt zij als werkgever zelf de kosten voor haar beslissing om niet over te gaan tot het sturen van een rekening
mvg,
Bas
- 24/02/2022 om 16:13 #22298AdrianaDeelnemer
Ha Bas,
Bedankt voor je interesse.
Ik werk op omzetbasis.
Heb nu toevallig vandaag 3 no shows vd 8 klanten en de dag is nog niet om!
Ik mag de no shows doorgeven aan de bazin en deze worden dan doorbetaald.
Tevens geef ik al mijn klanten een briefje dat bij ontijdig afzeggen of zonder bericht niet komen er een wachttijd van 2 weken is voordat ze een nieuwe afspraak krijgen.
Het is niet echt bevredigend want in de praktijk strijk ik dan toch wel weer eens met mijn hand over mijn hart, maar ja dat is dan mijn eigen schuld 😉.
Fijne dag nog!Groeten Adri
- 24/02/2022 om 16:13 #22299AdrianaDeelnemer
Ha Bas,
Bedankt voor je interesse.
Ik werk op omzetbasis.
Heb nu toevallig vandaag 3 no shows vd 8 klanten en de dag is nog niet om!
Ik mag de no shows doorgeven aan de bazin en deze worden dan doorbetaald.
Tevens geef ik al mijn klanten een briefje dat bij ontijdig afzeggen of zonder bericht niet komen er een wachttijd van 2 weken is voordat ze een nieuwe afspraak krijgen.
Het is niet echt bevredigend want in de praktijk strijk ik dan toch wel weer eens met mijn hand over mijn hart, maar ja dat is dan mijn eigen schuld 😉.
Fijne dag nog!Groeten Adri
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.