De Bowen Techniek voor Fysiotherapeuten Nieuwe cursussen 2011.

Nieuws over fysiotherapie en de fysiotherapeut Forums KNGF Acreditatiecursussen De Bowen Techniek voor Fysiotherapeuten Nieuwe cursussen 2011.

Weergave van 11 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #7964
      Avatar fotoAnneke Loode
      Deelnemer

      De Bowen Techniek, een zachte, zeer effectieve, ‘hands-on’ behandelmethode, krijgt steeds meer bekendheid in Nederland en vanaf 2011 gaat de Bowen School voor Fysiotherapeuten het aantal cursuslokaties uitgebreiden. De Bowen School voor Fysiotherapeuten is de enige (erkende) school in Nederland die er specifiek op gericht is om fysiotherapeuten (en anderen werkend in de gezondheidszorg) deze fascinerende teckniek te leren.

      Oldeberkoop (Z-O Friesland) is een van de nieuwe lokaties en de start van de eerste cursus is gepland op 11 – 13 februari 2011. Er zijn maximaal 12 cursusplaatsen beschikbaar. Oldeberkoop is per auto vanuit Zwolle, Leeuwarden, Heerenveen, Groningen en Assen binnen 45 minuten bereikbaar.
      Leiden is ook een van de nieuwe lokaties en de start van de eerste cursus is gepland op 4-6 maart 2011.

      De cursus is KNGF geaccrediteerd voor 81 punten. Als lid van het KNGF hebt u recht op 25% korting op de cursuskosten.

      Voor meer informatie over de Techniek en de Opleiding zie: – link –. Klik op de NL vlag rechtsboven voor de Nederlandse versie.
      Met vriendelijke groeten,

      Anneke Loode BSc MCSP HPC Reg
      Fysiotherapeut
      Manueel Therapeut
      Bowen Therapeut
      Bowen Docent

      The Bowen School for Healthcare Professionals
      121 Lingfield Road
      East Grinstead
      West Sussex
      RH19 2EL
      Engeland

      (0044) 1342 323681

    • #7989

      Beste Anneke,

      Wat tilt deze cursus qua onderbouwing boven authoroty-based uit?

      Met collegiale groeten,
      Peter van der Salm.

    • #7990
      Avatar fotoRob
      Sleutelbeheerder

      Peter bedoeld waarschijnlijk “authority-based”.

    • #7991
      Avatar fotoAnneke Loode
      Deelnemer

      Beste Peter, Rob,
      Ik weet niet precies wat bedoeld wordt met ‘authority-based’ (wie is ‘authority’…), maar ik neem aan dat men wil weten hoe deze techniek werkt. Altijd een grote (en terechte) vraag.

      Bowen maakt gebruik van verschillende herstelmechanismen, gebaseerd op anatomie/fysiologie en energie, waaronder: de fascie en de piezoelectrische capaciteit daarvan, triggerpoints, proprioceptieve feedback en meridianen en acupunctuurpunten.

      Voor wetenschappelijke onderbouwing van deze herstelmechanismen verwijs ik naar bv: ‘Energy Medicine in Therapeutics and Human Performance’ door James L. Oschman PhD.
      Er is (vnl empirisch) onderzoek gedaan wat je kunt vinden op de BTPA website: – link –

      Wat de Bowen Techniek uniek maakt is de ‘volgorde’ en lokalisatie van de moves en de druk die gebruikt wordt.

      De theorie is uiteraard uitgebreider dan hierboven aangegeven, mocht je meer info willen, stuur dan een email naar: – mailadres – , dan kan ik meer uitleggen.

      Met vriendelijke groeten,

      Anneke Loode

    • #7992

      Beste Anneke,

      Voor ‘authority based’ mag je ook plat gezegd ‘goeroe’ lezen.

      De artikelen waar naar verwezen wordt zijn niet bepaald uit een wetenschappelijk milieu.
      Is er nog meer?

      Zou de accreditatie met het huidige aangescherpte beleid van het BOCK ook nog verleend worden?

      Met collegiale groeten,
      Peter van der Salm.

    • #7993
      Avatar fotoAnneke Loode
      Deelnemer

      Beste Peter,

      Tom Bowen was zeker geen goeroe, verre van dat. Zijn motto in werk en leven was:’ I expect to pass through this world but once, any good thing therefore that I do, or any kindness that I can show to any fellow-creature, let me do it now. Let me not defer or neglect it, for I shall not pass this way again’. Hij onwikkelde zijn techniek in de jaren ’50-’70 van de vorige eeuw. De Bowen Techniek in haar huidige vorm wordt sinds de jaren ’90 in Europa toegepast, dit is dus een relatief nieuwe techniek waar uiteraard onderzoek naar gedaan wordt om verklaringsmechanismen te vinden voor de werking. Bowen is een fascie release techniek die balans brengt door spierspanning en lengte te optimaliseren/normaliseren.

      Ik verwijs nogmaals naar het werk van James L. Oschman PhD, zijn boeken staan vol met wetenschappelijk onderzoek naar ‘Energy Medicine’. Er wordt o.a. uitgelegd dat er een communicatiesysteem is in het menselijk lichaam dat sneller is dan het neurologische systeem, nl de fascie en de piezoelectrische eigenschappen daarvan. Hij gebruikt het volgende voorbeeld: ik rijd op mijn motor (10mph) tegen een vlieg aan. Mijn oog sluit om beschadiging te voorkomen. Dit sluiten gaat sneller dan met de snelste neurologische reflex (monosynaptische reflex) te verklaren is. Naar aanleiding hiervan besluit deze wetenschapper op zoek te gaan naar een verklaring, een communicatie systeem dat sneller werkt, en komt uit bij de semigeleidende grondsubstantie van de fascie. Interessant boek; kan het aanbevelen. Bowen maakt gebruik van dit piezoelectrisch effect.

      Ik begrijp dat veel mensen in hun belevingswereld en in hun werk vasthouden aan de ‘oude’/bekende wetenschap (‘Newtonian Science’) die de macro wereld keurig verklaart. De nieuwe wetenschap (‘Noetic Science’), die vnl in de ‘quantum physics’ werkt, is druk bezig al die verschijnselen die met ‘energy based medicine’ te maken hebben te verklaren. Er is uiteraard nog een hoop werk te doen, maar dat betekent niet dat datgene wat we nog niet ‘bewezen’ hebben dus niet werkt. Kritisch of zelfs sceptisch blijven is overigens prima. (‘sceptic is good, as long as it goes with an open mind’)

      Specifiek mbt de Bowen Techniek:
      Piezoelectrische eigenschappen van de fascie: uitleg te vinden in praktisch elk boek over fascie bv ‘Anatomy Trains’ van Thomas W. Myers, ‘The Endless Web’ van Schultz en Feitis, ‘Job’s Body’ van Deane Juhan.
      Hoe dit in Bowen gebruikt wordt: ‘The Bowen technique, the inside story’ van John Wilks.
      Propriocepsis (golgi pees lichaampjes en rek receptoren), Trigger Points, Meridianen: bekend lijkt me?

      Voor wat betreft de kngf accreditatie: commentaar bij de arreditatie: ‘de inhoud van de scholingsactiviteit sluit voor meer dan driekwart aan bij het domein van de fysiotherapeut’. ‘De commissie is tot de conclusie gekomen dat de inhoud van de scholingsactiviteit en de opgegeven taakclusters overeenstemmen en relevant zijn voor de fysiotherapeut’.

      Uit je bericht begrijp ik dat je moeite hebt met een techniek als deze? Dat mag, dat is prima. Ik zeg altijd: zoek een modaliteit (als therapeut en/of patient) waar jij als persoon/therepeut iets mee kunt. Voor de een is dat een manipulatie, voor de ander is dat Reiki. Ik wil en kan niet oordelen welke modaliteit ‘de beste’ of ‘de enige’ is. Ik wil in mijn praktijk mijn patienten binnen mijn kennis en ervaring de best mogelijke behandeling geven; dat willen toch alle therapeuten? Ik kom dan vaak uit bij Bowen. Soms bij iets anders. Gelukkig zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Bowen ligt mij erg goed omdat het en anatomische/fysiologische en ook een energetische basis heeft, waarbij ik van al mijn kennis en ervaring, maar ook van mijn intuitie gebruik kan maken. Bovendien zijn de resultaten er.

      Met excuses voor het vele Engels in dit bericht; ik woon/werk al ruim veertien jaar in dit mooie land en kan af en toe zo snel geen goede Nederlandse vertalingen vinden. Treurig, ik weet het.

      Ik hoop dat dit een en ander verduidelijkt, zo niet dan hoor ik het graag.

      Met vriendelijke groeten,

      Anneke Loode

    • #7994

      Beste Anneke,

      Van de hierboven geschetste theorie snap ik weinig.

      Dat wil niet zeggen dat de therapie niet werkzaam is, doch daarvan zie ik (nog?) geen onderbouwing.

      Zouden de strengere eisen van het BOCK per 23-11-2010 t.a.v. accreditatie (geen alternatieve geneeswijzen meer) op deze cursus van invloed zijn geweest?

      Met collegiale groeten,
      Peter van der Salm.

    • #7995
      Avatar fotoAnneke Loode
      Deelnemer

      Beste Peter,

      Jammer dat je de theorie niet snapt en de onderbouwing van de werking van Bowen niet begrijpt, maar ik zal daarover niet in herhaling vallen.
      De vraag over de accreditatie (inclusief nieuwe regels) zou misschien beter aan het kngf gericht kunnen worden? Ik heb in een vorig bericht al aangegeven wat de kngf beoordeling van de cursus is, of dat n.a.v. de nieuwe regels verandert weet ik niet.

      Met vriendelijke groeten,

      Anneke Loode

    • #7996
      Avatar fotoMarcel
      Deelnemer

      De uitleg zoals hierboven beschreven klinkt niet erg aannemelijk, eerlijk gezegd klinkt het nogal vaag en onduidelijk onderbouwd. Als binnen een (uitleg van een) theorie termen als energetische, meridianen, Reiki, maar ook trigger points (waarvan het anatomische substraat nooit is aangetoond) etc. moeten worden aangehaald dan duidt dat op een zwakte van de onderbouwing.

    • #7997
      Avatar fotoKoen Overdijk
      Deelnemer

      Alle wetenschappelijke bewijzen voor therapieen voor neuromuskuloskelatale aandoeningen die blijvend helpen wijzen -ook gezien de biospychosociale aspecten van deze klachten- in de richting van eigenverantwoording van de patiënt, coaching, handsoff en dus oefentherapie. De uitkomsten van zulke therapieën zouden nog veel beter kunnnen zijn als de modalitieit en zwaartepunten gestuurd worden door voorgaande classificatie van de patiënten.
      Is Bowen dus alweer een nieuwe passieve wondertherapie met trucjes die helpen voor alles? Dit klinkt net zo serieus zoals destijds elk nieuw apparaat voor fysische therapie werd aangekondigd. Dus ik ben skeptisch en zo lang de verklaring zo vaag is behoort dit mijns inziens tot de alternatieve therapie.

    • #7998

      Beste Anneke,

      Citaat van jou:

      ‘Ik wil en kan niet oordelen welke modaliteit ‘de beste’ of ‘de enige’ is. Ik wil in mijn praktijk mijn patienten binnen mijn kennis en ervaring de best mogelijke behandeling geven; dat willen toch alle therapeuten?’

      Ik zou daar een andere benadering tegenover willen zetten.
      Wat valt onder de definitie van fysiotherapie? Wat is een onderdeel van onze body of knowledge?
      In die zin is een oordeel over een verrichting niet waardevrij, een verplichting, en voor een groot deel niet afhankelijk van persoonlijke voorkeur.

      Met collegiale groeten,
      Peter van der Salm.

    • #14670
      Avatar fotoAnneke Loode
      Deelnemer

      Laatste nieuwe Bowen cursus van dit jaar gaat van start in Zwolle van 28 – 30 oktober. Voor info email: info@thebowenschool.com

Weergave van 11 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.