ZegelGezond: waarderingssysteem voor online gezondheidsinformatie

55

Het Innovatiefonds Zorgverzekeraars lanceert vandaag de Stichting ZegelGezond Nederland. ZegelGezond is een waarderingssysteem voor online publieksinformatie over ziekte en gezondheid. Het geeft internetgebruikers een handvat om de kwaliteit van websites in te schatten.

- tekst gaat verder na deze advertentie -


FysioVacature, de vacaturesite voor de fysiotherapeut

Het internet bevat veel publieksinformatie over ziekte en gezondheid. De informatievoorziening verplaatst zich voor een deel van de behandelkamer naar het internet. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat er nog veel mis is met online gezondheidsinformatie. Zo is de informatie vaak verouderd, onduidelijk of incompleet en soms zelfs onjuist. Gelukkig staat er ook veel goede informatie online, maar hoe deze te herkennen?

Transparantie
Met financiële steun van het Innovatiefonds Zorgverzekeraars is het waarderingsinstrument ZegelGezond ontwikkeld en getest. ZegelGezond maakt kwaliteit in één oogopslag herkenbaar. ZegelGezond plaatst namelijk een kwaliteitszegel op websites met gezondheidsinformatie, die voldoen aan kwaliteitseisen voor betrouwbare informatie. Deze eisen heeft ZegelGezond in samenspraak met het veld opgesteld en gaan vooral over transparantie: contactgegevens, duidelijkheid over intentie, heldere scheiding tussen reclame en inhoud, goede privacyverklaring, etc.. Verder staan in het zegel twee cijfers, die aangeven hoe de informatie inhoudelijk wordt gewaardeerd door vak experts (professionals zoals artsen en verpleegkundigen) en publiekexperts (ervaringsdeskundigen zoals patiënten en mantelzorgers). Iemand die op een deelnemende website komt, ziet daar dus of de informatie aan de algemene spelregels voldoet en hoe deze inhoudelijk is gewaardeerd. ZegelGezond wil websites stimuleren te verbeteren en neemt ze op in een zoekmachine, zodat het publiek die informatie snel en gemakkelijk kan vinden.

Eind van het jaar zichtbaar voor publiek
Voor de verwezenlijking en exploitatie heeft het Innovatiefonds Zorgverzekeraars de Stichting ZegelGezond opgericht. De Stichting exploiteert ZegelGezond via bureau ZegelGezond BV. Op 1 september 2011 gaat de organisatie van start. Aan het einde van het jaar wordt ZegelGezond zichtbaar en bruikbaar voor het publiek. Belangstellenden (bijvoorbeeld organisaties met gezondheidswebsites of beroeps- en patiëntenorganisaties) kunnen contact opnemen via info@zegelgezond.nl.

1 REACTIE

  1. Gezondheidszegel voor zorgwebsites is een fantastische stap. Als patiënt/ zorggebruiker (en laat ik eerlijk zijn voor mij als fysiotherapeut) is het lastig om het kaf van het koren te scheiden. Een mooi initiatief dat er een instantie over waakt.
    Echter aanmelden van een site kost 500 tot 5000 euro per jaar. Persoonlijk vind ik dat inkopen van een certificaat. Voor sites die vet gesteund worden door farmacie en bedrijfsleven zal het een peanut zijn, kleinere patiëntenorganisaties zullen twijfelen en de zegel niet (kunnen) aanschaffen. De http://www.hartstichting.nl/ en http://www.­longfonds.­nl hebben dit niet nodig het gaat met name om http://www.oivereniging.nl/ en clubs waar net 30.000 patiënten van zijn met 150 websites.

    Wat doen zorgvragers als de reguliere zorg te kort schiet?
    Zorgvragers gaan zoeken naar informatie. Dr. Google wordt geraadpleegd. Wat je nu eigenlijk wilt is dat de zorgzoeker terecht komt op betrouwbare patiënteninformatie en niet op de onbetrouwbare sites.
    Als je de ZegelGezond zo snel mogelijk in de markt wilt te zetten, dan moet het predicaat “verdienen” er op zitten en niet kopen.

    Vriendelijke Groet,
    Hans van Mourik

Reacties zijn gesloten.