Grote zorgen over voorbereidingen zorgverzekeraars

18

De Consumentenbond maakt zich grote zorgen of de verzekeraars op tijd klaar zijn voor de invoering van de zorgverzekeringswet. Een onderzoek van PriceWaterhouseCoopers in opdracht van het ministerie van VWS wijst uit dat vooral de aanpassing van de geautomatiseerde systemen grote risico’s met zich meebrengt. Wij vrezen een administratieve chaos waar de consument uiteindelijk de dupe van wordt.

- tekst gaat verder na deze advertentie -


FysioVacature, de vacaturesite voor de fysiotherapeut

Een groot deel van de verzekeraars durft niet zonder slag om de arm te zeggen dat een verantwoorde omschakeling naar een ander geautomatiseerd systeem haalbaar is per 1 januari 2006. Slechts 18,2% van de verzekeraars krijgt van PriceWaterhouseCoopers groen licht: zij hebben voldoende maatregelen genomen. Bij een grote middengroep wordt de invoering wel als haalbaar gezien, maar dan moeten de verzekeraars de voortgang wel nauwgezet volgen en snel actie ondernemen als zich problemen voordoen. 18,2% van de verzekeraars krijgt een waarschuwing. De invoering is alleen haalbaar als zij een aantal knelpunten oplossen en zekere risico’s accepteren.
 
Weinig ruimte
Bovendien geeft PriceWaterhouseCoopers aan dat het rapport een momentopname is en dat er geen definitieve conclusies te geven zijn over het daadwerkelijke verloop van de invoering van de nieuwe zorgverzekering bij de verzekeraars. Er is weinig ruimte voor wijzigingen bij de zorgverzekeraars. Een kleine aanpassing in de wet- of regelgeving kan grote gevolgen hebben voor het tijdspad van de verzekeraars. Bovendien concludeert het rapport dat bij een aantal verzekeraars administratieve processen, zoals declaratieverwerking, nog na 1 januari uitgewerkt moeten worden.
 
Verantwoorde invoering
De Consumentenbond maakt zich grote zorgen of de verzekeraars de zorgverzekering op 1 januari verantwoord kunnen invoeren. Als er adminstratieve chaos ontstaat of declaraties niet uitbetaald worden omdat de systemen niet klaar zijn, is de consument de dupe. Wij roepen de minister dan ook op het niet bij dit eenmalige rapport te laten en de komende de maanden de voorbereidingen van de zorgverzekeraars nauwgezet te laten volgen door een onafhankelijke partij.

bron: consumentenbond
Aangemeld door cdamiaans

4 REACTIES

  1. Kortom…..het eerste halfjaar van 2006 moeten wij rekening houden met het feit dat declaraties niet, maar gedeeltelijk of veel te laat uitbetaald gaan worden

    Gelukkig, er veranderd dus niets….:-)

  2. Wanneer je declareert bij de zorgverzekeraar kun je deze problemen krijgen.

    Bij restitutie is dit een een probleem voor de polishouder.

  3. Vrije marktwerking is mi.:
    – Geen contracten
    – een pin automaat op bureau / per behandeling afrekenen
    – dan wil ik de verzekeraars ook nog wel maandelijks de uitgeschreven rekeningen e-mailen.

Reacties zijn gesloten.