Ik hoorde uit betrouwbare bron een schokkend verhaal over een niet nader te noemen verzekeraar. De zorginkopers daar wedden om een taart, hoe lang het na aanbieding van de contracten duurt tot het 100ste getekende contract van een fysiotherapeut terug komt. Naar verluidt is de winnaar al bekend binnen enkele uren. En dat terwijl de meeste contracten pas op 1 november ondertekend hoeven te zijn.

- tekst gaat verder na deze advertentie -


FysioVacature, de vacaturesite voor de fysiotherapeut

Zo, daar mag u even van bijkomen…

U leest het goed. Inkopers verwachten dus gewoon dat fysiotherapeuten hun contracten ongelezen ondertekenen. Of zouden die inkopers misschien denken: ‘fysiotherapeuten lezen razendsnel en kunnen binnen enkele minuten de juridische en zakelijke consequenties van onze uiterst gecompliceerde en gedetailleerde contracten overzien, de verschillen met het vorige contract er naadloos uitvissen en in dezelfde tijd het advies van het KNGF lezen en een fiat van hun advocaat krijgen om het contract te tekenen’?

Want dat kan ook natuurlijk…… U mag het zeggen!

Nou moet iedere vakgenoot natuurlijk helemaal zelf bepalen waarom hij of zij een contract met een zorgverzekeraar tekent en hoe snel, maar ik heb daarmee wel een probleem. Een enorm probleem.

Dat zit zo

Het KNGF bestuur heeft van de leden de opdracht meegekregen om te zorgen voor goede contractvoorwaarden, lage administratieve lasten en een hoger tarief. Dus staat mijn agenda en die van een paar overbelaste KNGF-medewerkers elke week weer bol van de overleggen met zorgverzekeraars. We zitten ze voortdurend op de huid over allerlei onzinnige, onredelijke en schadelijke bepalingen in de contracten en we proberen ze te bewegen om hogere tarieven toe te kennen.

‘Want’, zeg ik dan steeds: ‘het water staat mijn leden aan de lippen en ze kunnen met dit soort contracten en tarieven niet overleven’.

Als ik dat hoopvol als een bommetje op de vergadertafel laat vallen, krijg ik steeds weer dezelfde ietwat medelijdende blik van de zorgverzekeraars, gevolgd door de verbaasde vraag: ‘Maar mijnheer Jansen, als dat zo’n is, waarom tekenen dan 80% van uw leden massaal binnen 14 dagen en zonder bezwaren onze contracten?’

Over in je hemd staan gesproken…

Het KNGF mag volgens de regels niet onderhandelen en we mogen zeker niet het advies aan onze leden geven om de contracten niet te tekenen. We mogen wel bij de zorgverzekeraars wijzen op misstanden, zoals te lage tarieven en onredelijke contractvoorwaarden. We mogen onze leden ook ondersteunen met een standaard downloadable bezwaarbrief (Worddocument) tegen onredelijke contractbepalingen. Maar zelfs daarvan wordt weinig gebruik gemaakt….

En we mogen onze leden smeken om toch vooral drie keer na te denken alvorens te tekenen, maar ook dat gebeurt te weinig, zoals de weddenschap van de inkopers bewijst.

Dus vraag ik u, wat heeft het voor zin om zorgverzekeraars erop te wijzen dát die tarieven te laag zijn en dát die contracten onredelijk zijn, als ze het bewijs in handen hebben dat fysiotherapeuten diezelfde contracten bijna klakkeloos accepteren?

Ondertussen blijft mijn mailbox dagelijks volstromen met klachten van talloze leden over… u raadt het: te lage tarieven, onredelijke contracten en te hoge administratieve lasten. Echter… geen berichten over bezwaarbrieven aan verzekeraars. Zijn die er wel, dan zou ik ze graag in mijn mailbox ontvangen!

Zou mijn mailbox verstopt raken? Ik verwacht ze op h.jansen.bestuur@kngf.nl

Henk Jansen,
Bestuurslid KNGF