Controle van de rompbeweging bij het duwen van karren

27

Yun-Ju Lee laat in haar promotieonderzoek zien hoe onverwachte verstoringen tijdens het duwen van karren tot rugletsel kunnen leiden. Verstoringen tijdens de bestudeerde realistische taken blijken een andere impact te hebben op de romp dan eerder bestudeerde strikt gecontroleerde maar kunstmatige verstoringen.

- tekst gaat verder na deze advertentie -


FysioVacature, de vacaturesite voor de fysiotherapeut

Duwen van karren kan een uitdaging zijn voor de controle van de romp. De romp kan worden verstoord met een relatief kleine veiligheidsmarge om instabiliteit te voorkomen door een object met een hoge traagheid (inertie). Dit kan leiden tot ongecontroleerde bewegingen van de romp en ongepaste rompspieractiviteit kan de kans op lage rugblessure verder verhogen. Plotseling starten of stoppen met de kar duwen veroorzaakt ongecontroleerde rompbewegingen door de veranderingen in contactkracht tussen kar en handen. Als iemand deze veranderingen verwacht en op heuphoogte duwt, waarbij hij de romp enigszins voorover buigt, vermindert dat de impact van deze verstoringen door een hogere activiteit van buik- en rugspieren. Hierdoor wordt de stijfheid in het sagittale vlak verhoogd. Het sagittale vlak loopt van voor naar achter, en verdeelt het lichaam in een linker en rechter helft.

Het verstoren van de romp in de draairichting, zoals bij het duwen van een kar over een oneffen oppervlak, waardoor asymmetrische krachten op de beide handen optreden, wordt op vergelijkbare wijze tegengegaan door het gelijktijdige activeren van de schuine buikspieren. Grotere asymmetrie van de krachten op de handen kan worden verwacht bij het sturen de wagen in een nieuwe richting. Wanneer een kar onverwacht moet worden gedraaid treedt ongecontroleerde torsie (één deel wordt meer gedraaid dan een ander deel) van de romp op met een late reactie in rompspieractiviteit.

Meer informatie over het proefschrift in VU-DARE

Bron: vu.nl