Chaos dupeert ook zorgverleners

18

De chaos rond het nieuwe zorgstelsel, waardoor mensen bijvoorbeeld soms twee keer premie betalen, raakt niet alleen de verzekerden. Ook steeds meer zorgverleners komen in de problemen omdat zij hun declaraties niet uitbetaald krijgen.

- tekst gaat verder na deze advertentie -


FysioVacature, de vacaturesite voor de fysiotherapeut

Omdat meer dan twee miljoen mensen dit jaar van zorgverzekeraar zijn veranderd, zijn de administratieve problemen bij het verwerken van die wijzigingen zo groot dat de verzekeraar niet of nauwelijks toekomt aan het uitbetalen van de ingediende rekeningen.

Voor een beroepsgroep als de de huisartsen is dat probleem tijdelijk ondervangen doordat zij voorschotten krijgen uitbetaald, maar fysiotherapeuten, tandartsen en verloskundigen kennen zo’n regeling niet.

Verrekenen
Ook hier bestaat officieel de afspraak dat de verzekeraar waar de declaratie wordt ingediend, de rekening betaalt. Als later blijkt dat de patiënt is overgestapt naar een andere verzekering, maar dat die gegevens bij het indienen nog niet waren verwerkt, moeten de verzekeraars dat onderling verrekenen.

“Maar mijn declaraties worden vaak al aan de poort geweigerd omdat de computer de klant niet herkent”, zegt verloskundige Margo Vermazeren. “Omdat die klant nog geen nieuwe polis heeft, staat die niet geregistreerd en krijg ik de rekening gewoon terug. Ik loop per maand duizenden euro’s aan inkomsten mis. Dat zal uiteindelijk wel weer goed komen, maar niemand praat over de rente van de gederfde inkomsten.”

Handmatig aanpassen
Ook de digitalisering van het declaratiesysteem werkt niet goed, stelt Vermazeren. “Als er vroeger een klein foutje in bijvoorbeeld een cijfercode stond, werd dat handmatig aangepast en verder in orde gemaakt. Nu herkent de computer zo’n document niet meer en krijg ik alles terug. Ik ben de helft van mijn tijd achter de verzekeraars aan het aanrennen om te controleren of mijn declaraties wel geaccepteerd worden. En dat terwijl ik heel braaf al minstens 25 contracten met verzekeraars heb gesloten.”

Tandartsen
Ook de Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT), een van de twee beroepsverenigingen in deze branche, constateert dat de verzekeraars hun zaakjes nog lang niet op orde hebben. Maandag gaat er een persbericht de deur uit waarin de ANT stelt dat de verzekeraars ‘hun beloften niet hebben kunnen waarmaken’. “Ze kunnen het gewoon niet aan”, stelt een woordvoerder.

Dat kan weer ingrijpende gevolgen hebben voor de patiënt omdat het incassobureau dat namens veel tandartsen de rekeningen declareert, die doodleuk alsnog naar de patiënt stuurt als er niet betaald wordt. En die mensen hebben juist een restitutiepolis afgesloten om daar van af te zijn.

Overstelpt
“We worden overstelpt met telefoontjes van verontruste patiënten die alsnog een rekening op de deurmant krijgen”, zegt een woordvoerder van de Kesteren Groep, die de declaraties van ongeveer twintig procent van de Nederlandse tandartsen probeert te declareren. Dat lukt dus maar heel mondjesmaat. “We mogen al blij zijn als er een polis van die cliënt bij de verzekeraar bestaat. Nagaan of iemand wel verzekerd is, kost de verzekeraars al zoveel tijd, dat ze aan uitbetalen niet eens toekomen. En dan zijn wij nog maar de groep tandartsen, het aantal huisartsen en hun declaraties is veel groter.”

Nieuwe stroom
De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) is weliswaar blij dat er voor haar beroepsgroep een tijdelijke regeling in het leven is geroepen, echt tevreden over het verloop van de grote omschakeling in verzekeringsland is de LHV zeker niet. “Het zal nog zeker de nodige tijd vergen voordat de hele omslag gemaakt is. Het zal nu beetje bij beetje wel beter gaan, maar 1 april nadert alweer.”

Aan het begin van het tweede kwartaal mogen de huisartsen namelijk ook contributiegeld bij de verzekeraar innen voor alle klanten in het bestand, ongeacht of die een bezoek aan de praktijk hebben gebracht. “Dan hebben ze misschien een groot deel van de achterstallige admnistratie weggewerkt en dan komen die declaraties er weer bovenop”, aldus een LHV-woordvoerder. “We wachten voorlopig af en kijken halverwege het jaar nog wel eens of alle problemen zijn opgelost. Vóór die tijd is dat zeker niet het geval.”

Deadline
Volgens een zegsman van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) valt het reuze mee met alle problemen en als die er al zijn, ligt dat volgens hem aan de mensen zelf. “Er zijn zeker twee miljoen mensen overgestapt, het vergt natuurlijk tijd om dat allemaal op orde te krijgen.” 1 Maart was volgens de ZN-woordvoerder een belangrijke deadline, omdat het massaal veranderen van verzekeraar toen achter de rug was. “De mutaties zijn bijna verwerkt en vanaf nu zal het hard gaan met het inlopen van de achterstanden.”
 
Bron: Planet

2 REACTIES

  1. 27 pagina’s met correcties van één verzekeraar. Duizenden Euro’s aan declaraties worden niet vergoed. Van 25 patiënten kan ik de gegevens niet controleren. Een fors aantal patiënten kunnen mij hun verzekeringsnummer niet geven omdat het volgens de nieuwe verzekeraar “er aan komt”. Op VeCoZo staat wel een rood kruis door de vorige zorgverzekeraar. Als je bij een zorgverzekeraar aan de telefoon lang moet wachten om contact te krijgen kies dan voor de optie: Ik wil mij aanmelden als nieuwe verzekerde en je komt er meteen door.
    Overigens in heb in november gehoord dat Hoogervorst zou vertrekken als het een chaos zou worden! Kom op KNGF en vooral voorzitter Eenhoorn doe er eens wat aan! Ons lidmaatschap wordt duur betaald (Vrij naar Kniertje)

  2. Hoeveel hebben de verzekeringen gekregen voor hun administratieve inspanning? was het geen 100,000,000 euro?
    En hoeveel hebben ze aan reclame gespendeerd?

Reacties zijn gesloten.