Ruim 478.000 mensen hebben deelgenomen aan de sportactiviteiten van het Nationaal Actieplan Sport en Bewegen. En bijna 65.000 mensen zijn lid geworden van een sportbond of -vereniging. Het blijkt echter lastiger dan verwacht om mensen die echt inactief zijn in beweging te brengen, zo concludeert het NIVEL in de evaluatie van het sportstimuleringsproject.
Om Nederlanders op grote schaal tot een actieve leefstijl te verleiden heeft de rijksoverheid in 2007 het Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (NASB) in het leven geroepen. Eén van de manieren om mensen te verleiden te gaan bewegen is via sport. Met subsidie van het ministerie van VWS hebben tien sportbonden van halverwege 2008 tot halverwege 2011 veertien laagdrempelige sportconcepten ontwikkeld en aan een breed publiek aangeboden. NOC*NSF bood de sportbonden advies en ondersteuning.
De resultaten
Het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) heeft de sportconcepten van de deelnemende bonden geëvalueerd. In totaal zijn 478.774 deelnemers aan de NASB Sportinterventies geregistreerd. Wat de sportverenigingen en -bonden uiteindelijk 64.818 nieuwe leden opleverde. Vooral sportactiviteiten die toewerken naar een groot sportevenement lijken succesvol om mensen in beweging te brengen en houden. Bijvoorbeeld Start to Run van de Atletiekunie, Fiets-Fit van de Nederlandse Toer Fiets Unie en Via Vierdaagse van de KNBLO Wandelsportorganisatie Nederland. De veertien sportconcepten zijn op ruim 1500 locaties en via bijna 750 verenigingen aangeboden. De deelnemers waardeerden de sportinterventies gemiddeld met cijfers tussen 7,6 en 8,4. Met de beëindiging van het actieplan eind 2011 stopt ook de subsidie door het ministerie van VWS. Desondanks gaan tien van de veertien sportconcepten van sportbonden door.
Aansluiten
NIVEL-programmaleider Cindy Veenhof: “Het aantal inactieve mensen dat werkelijk in beweging is gekomen, viel wat tegen. De sportprojecten trokken vooral mensen die eigenlijk al actief waren. Aan de andere kant is het natuurlijk mooi meegenomen dat deze mensen niet inactief worden. Ook bij hen moet je activiteit blijven stimuleren. Deze sportconcepten zijn daarvoor ook geschikt.”
Om inactieve mensen te bereiken en te verleiden te gaan sporten is kennelijk meer nodig dan alleen sportconcepten implementeren. De deelnemende bonden kunnen bijvoorbeeld op lokaal niveau kijken naar inactieve doelgroepen en samenwerking zoeken met organisaties zoals gemeenten, buurthuizen, sportverenigingen en het bedrijfsleven. Daarmee kunnen sportactiviteiten worden ontwikkeld die beter aansluiten bij de behoeften, wensen, mogelijkheden en onmogelijkheden van ‘inactieven’ in hun eigen specifieke omgeving. In toekomstige sportstimuleringsprogramma’s zoals ‘Sport en bewegen in de buurt’ zal de focus juist hierop liggen.
Download het rapport in PDF
Bron: Nivel