Ziekte van Osgood – Schlatter
Nieuws over fysiotherapie en de fysiotherapeut › Forums › Casuïstiek › Orthopaedische aandoeningen › Ziekte van Osgood – Schlatter
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 21 jaren geleden door
Simon.
- AuteurBerichten
- 16/06/2005 om 15:23 #11069
SimonDeelnemerOsteochondrose. Necrose van Tiberostas Tibea.
Maar wat voor een klachten/problemen horen hierbij en hoe kunnen wij(fysiotherapeuten) daar wat aan doen? Necrotisch weefsel kan toch niet meer genezen.
Ik ben benieuwd of iemand hier praktijk ervaring mee heeft en wat zijn behandeling in hield.
- 23/06/2005 om 09:49 #11119
Arie GroeneveltDeelnemerOsgood-Schlatter komt vooral voor bij jongens van 12-16 jaar (dus volop in de groei), die veel (teveel) belasten. Bijvoorbeeld wielrennen (op kracht ipv souplesse), voetballen (te grote/zware bal). Over het algemeen gaat het vanzelf weer over. Het is in de meeste gevallen meer een -itis beeld. Fysiotherapie kan bestaan uit informatie-verstrekken, adviezen over de belasting, rekken van 4-ceps rectus femoris, vroeger werd er ook wel iets gedaan met iontoforse / sonoforese. Koelen kan in de actieve fase een optie zijn.
- 29/06/2005 om 16:51 #11120
LeonElemansDeelnemerIn het onlangs verschenen boekje: de kwetsbaarheid van het jeugdige skelet onder redactie van Koos van Nugteren en Dos Winkel wordt onder andere aandacht besteed aan Osgood Schlatter.
ISBN 90 313 4409 5Leon
- 29/06/2005 om 16:54 #11121
SimonDeelnemerok, daar ga ik even naar kijken. Allebei bedankt voor jullie reactie! !amazed
Als iemand nog aanvullende informatie heeft, of een goeie website: Laat het even weten via dit forum. Bedankt :!
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.




