Serious game als aanvullende schrijftraining voor kinderen

88

Juf-in-a-Box is op initiatief van TNO ontwikkeld in samenwerking met  experts op het gebied van kinderfysiotherapie van o.a. Avans Hogeschool. Het spel voor kinderen vanaf vier jaar is vandaag voor het eerst te zien tijdens Games for Health,  een internationale conferentie rond serious games in de gezondheidssector.

- tekst gaat verder na deze advertentie -


FysioVacature, de vacaturesite voor de fysiotherapeut

Juf-in-a-Box benadert schrijfles op een speelse en leerzame manier. Kinderen spelen de game met een digitale pen op een plat scherm dat is ingebouwd in een klassiek schooltafeltje. Het spel verenigt de uitdaging, de feedback en het plezier van computergames met een wetenschappelijk verantwoorde leermethode.

Een op de vier leerlingen in het basisonderwijs heeft moeite met schrijven. Ondanks het toenemende belang van de computer is dit een probleem van formaat. Goed met de hand leren schrijven beïnvloedt namelijk ook de taalontwikkeling, het tekstbegrip en de ontwikkeling van de fijne motoriek.

Volgens de ontwikkelaars, kan Juf-in-a-Box een uitkomst bieden: “Uit onderzoek blijkt dat met name de tijd die wordt besteed aan het schrijven van belang is voor een goede motorische inprenting… Time on Task. Op basisscholen is die tijd  beperkt. Methoden zijn vaak meer dan tien jaar oud en leerkrachten hebben het druk. Veel kinderen vinden het doen van schrijfoefeningen ook maar saai. Er zijn wel spannender dingen te bedenken dan eindeloos lang dezelfde bewegingen oefenen. In Juf-in-a-Box oefenen ze heel speels individueel wat extra, in eigen tempo. De docent kan in het spel inloggen en van iedere leerling de vorderingen volgen en de leerling specifieke extra oefeningen voorschotelen.”

Educatieve games worden steeds gangbaarder en onderzoek toont aan dat zij daadwerkelijk leerzaam zijn. Feit is dat kinderen zich met een fanatisme en concentratie op games storten waar de gemiddelde docent jaloers op zou worden. Serious games combineren deze motiverende factor met het bereiken van specifieke leerdoelen.

Feel Good App
Het spel is ook geschikt voor kinderen die nog niet kunnen lezen. De speler komt in een dierentuin terecht, waar een bonte verzameling aan fantasiewezens woont. Hij moet zorgen dat de dierentuin er netjes uit ziet. Het spel is opgebouwd rond grappige en bizarre wezens die zijn samengesteld uit herkenbare dieren die de speler moet aanvullen. Het kind gaat spontaner schrijven en hoeft dus niet steeds na te denken over de bewegingssturing. Het leert dus impliciet.
Een elfje neemt het kind bij de hand en helpt het. Het moedigt het kind aan om zichzelf te verbeteren door nieuwe oefeningen te introduceren zodra de speler daar aan toe is.

Neuromotor Task Training (NTT)
Ad van Tuijl, docent aan Avans Hogeschool en expert op het gebied van schrijfmotoriek, was betrokken bij de ontwikkeling van Juf-in-a-Box. “Lichtere stoornissen op het gebied van coördinatie vormen de basis voor een kwart van de verwijzingen voor kinderfysiotherapie. Problemen met leren schrijven komen heel veel voor en daar speelt Juf-in-a-Box goed op in.”

Bekijk de video-trailer van Juf in a box

Bron: ranj.nl

2 REACTIES

  1. “Juf in a Box” is de winnaar van de eerste Games for Health Europe Award die gisteravond bekend is gemaakt. De prijs van € 10.000 is onder meer door zorgverzekeraar CZ ter beschikking gesteld. Tijdens het event eerder dit jaar in Amsterdam was het aantal aanmeldingen voor deze prestigieuze prijs zo groot, dat de jury besloot om meer tijd te nemen voor het beoordelen van alle inzendingen.

  2. Demonstratie

    Op 1 maart vindt de eerste demonstratie van Juf in a Box plaats voor (kinder)fysiotherapeuten, -ergotherapeuten en andere professionals die geïnteresseerd zijn in Juf in a Box.

    Tijdens deze demonstratie kunt u Juf in a Box spelen en ervaren hoe het product in de praktijk of school in te zetten is. We vertellen u meer over de achtergrond van Juf in a Box en de toekomstige ontwikkelingen. Het programma van de avond ziet er als volgt uit:

    19:00 – 19:30: Ontvangst

    19:30 – 19:45: Presentatie van Michaël Bas over Juf in a Box

    19:45 – 20:00: Presentatie Ad van Tuijl over de NTT Methodiek

    20:00 – 21:15: Spelen van Juf in a Box

    21:15 – 21:30: Afsluiting van de avond

    Wilt u de demonstratie op 1 maart bijwonen? Meld u dan nu aan via http://www.ranj.nl, http://goo.gl/zzYy9

    Bent u op 1 maart verhinderd maar wilt u wel een demonstratie bijwonen dan horen wij het ook graag, dan houden we u op de hoogte van de demonstraties die later gegeven worden.

    Pilot

    Omdat Juf in a Box een nieuw product is en de kwaliteit van het systeem en de methode voor ons voorop staat zijn worden er 10 systemen (5 tafels en 5 flight-cases) beschikbaar gesteld voor een pilotgroep van klanten die met Juf in a Box aan de slag gaan. Voor deze groep geldt een aantrekkelijkere prijs en voorwaarden in ruil voor feedback op het product en het pionierswerk dat zij verricht.

    Na de zomer verwachten we Juf in a Box ook op bestelling te kunnen leveren aan alle scholen en therepeuten die het willen inzetten. Bent u een docent, kinderfysiotherapeut of –ergotherapeut en kunt u niet wachten om Juf in a Box in te zetten? Reageer dan snel want het aantal Juf in a Box systemen is beperkt.

    Meer informatie over Juf in a Box?

    Bekijk de Juf in a Box website http://www.jufinabox.com/, de Juf in a Box folder http://www.jufinabox.com/folders/JufinaBox.pdf en/of de Juf in a Box nieuwsbrief http://www.jufinabox.com/folders/JufinaBoxNieuwsbriefFeb2012.pdf

Reacties zijn gesloten.