Patiënten beoordelen kleine fysiotherapiepraktijken gemiddeld genomen beter dan grote. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 700.000 fysiotherapiepatiënten die in de afgelopen jaren zijn ondervraagd met behulp van Qualiview. Ook blijkt dat patiënten vinden dat bejegening, verwachtingsmanagement en professionele belangstelling vooral belangrijk zijn in de beoordeling van hun fysiotherapeut.
De individuele resultaten uit het onderzoek kunnen de therapeuten gebruiken om de kwaliteit van hun dienstverlening te optimaliseren en de patiënten nog beter te helpen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat patiënten bejegening, verwachtingsmanagement en professionele belangstelling het belangrijkst vinden als eigenschappen van hun fysiotherapeut. “Patiënten vinden het belangrijk om volledige aandacht te krijgen en te weten waar ze aan toe zijn”, zegt Rutger van Zuidam, directeur van Qualizorg. “De behandeling moet worden afgestemd op de behoefte van de patiënt. Ze nemen geen genoegen meer met een standaard behandeling.”
Tijd nemen
Als fysiotherapeuten hun patiënten serieus nemen en de tijd voor hen nemen, is er een direct verband met de uiteindelijke waardering van de dienstverlener. “Andersom geldt dit ook. Als fysiotherapeuten hun patiënten niet serieus nemen en te weinig tijd in hun behandeling steken, zijn ze vrijwel zeker verzekerd van een slechte score.” De telefonische bereikbaarheid van de praktijk heeft bijna geen invloed op de mate waarop iemand zijn of haar fysiotherapeut waardeert of aanbeveelt bij vrienden en/of familie. Van Zuidam: “In het verleden werd hier juist op gestuurd om goed te scoren. Tijden veranderen.”
Onverwachte kosten
Uit het onderzoek blijkt verder dat demografische gegevens (verschillen tussen leeftijd, geslacht, opleiding, etc.) weinig effect hebben op het resultaat. Hoog opgeleiden zijn daarentegen een klein beetje kritischer dan laagopgeleiden. De uitkomst van de behandeling is overigens ook van invloed op de algemene beoordeling, net zoals eventuele onverwachte hoge kosten. Van Zuidam: “Begrijpelijk in een tijd waarin de kosten voor zorg onder een vergrootglas liggen, maar het is de vraag is of zorgverleners hiervoor verantwoordelijk kunnen worden gehouden.”
Over Qualizorg
Qualizorg is gespecialiseerd in het verzamelen, beheren en inzichtelijk maken van kwaliteitsindicatoren in de gezondheidszorg. De data-organisatie gelooft in transparantie en omarmt het Triple Aim-concept: een gezondere populatie, met minder kosten en een hogere kwaliteit van zorg. Qualizorg is marktleider in Nederland en beheert databases, biedt geavanceerde maatwerkprojecten en is de partij achter de toonaangevende dataverzameling en analysetool Qualiview. Zie voor meer informatie: www.qualiview.nl. Qualizorg is ISO-gecertificeerd en CIIO geaccrediteerd.
De grote zorgverzekeraars zorgen met hun beleid voor het ontstaan van steeds grotere en het verdwijnen van steeds meer kleine praktijken. Dit doen ze door met hun contracteisen de basiskosten voor een praktijk zo op te drijven, dat het voor een kleine praktijk nog nauwelijks of niet meer op te brengen is. Zorgverzekeraars bevorderen zo dus de verslechtering van de zorg!!! Ik denk dat contractvrije praktijken zelfs tot de allerbeste van de kleine praktijken behoren. Zij moeten zich immers, (net als ik) nog meer inspannen om de financiële benadeling van de mindere vergoeding te compenseren om überhaupt patiënten te krijgen.
Ik kan me hier volledig bij aansluiten, Koen!