De functie van de eerstelijnszorg

44

Een sterke eerstelijnszorg is een onmisbare pijler in de gezondheidszorg. Het Ministerie van Volksgezondheid, welzijn en Sport heeft een factsheet opgesteld hoe de eerstelijnszorg georganiseerd is en welke cijfermatige veranderingen er gaande zijn.

- tekst gaat verder na deze advertentie -


FysioVacature, de vacaturesite voor de fysiotherapeut

De meeste vragen en klachten over de lichamelijke en geestelijke gezondheid komen terecht bij een eerstelijnszorgverlener (onder andere huisarts, fysiotherapeut, (apotheker). Een sterke eerstelijnszorg is dan ook een onmisbare pijler van een doelmatige
gezondheidszorg. Beroepsbeoefenaren in de eerstelijnszorg functioneren als poortwachter voor de specialistische zorg en voorkomen daardoor onnodige (kostbare) medische zorg.

Download (PDF)

Bron: MinVWS

De eerstelijnszorg heeft een groot aantal taken het  geven van informatie het adviseren over zelfzorg en  preventie het verplegen verzorgen diagnosticeren  en behandelen. Daarnaast is de eerste lijn verantwoordelijk  voor het beheer van medische dossiers en  het doorverwijzen naar de medisch specialist.

Samenwerking
Het belang van de eerstelijnszorg neemt in de  toekomst nog toe door een betere samenwerking van  de eerste en de tweede lijnsgezondheidszorg. Een  voorbeeld daarvan is de consultatie tussen zorgverleners  uit de eerste lijn met zorgverleners uit de  tweede lijn zoals dat bijvoorbeeld in de geestelijke  gezondheidszorg al met succes gebeurt. De mogelijkheden
voor consultatie nemen nog toe door telemedicine  het elektronische beoordelen van zorgvragen.

Ook binnen de diverse vormen van eerstelijnszorg is  betere samenwerking nodig en mogelijk. Zo kan de  geestelijke gezondheidszorg in de eerste lijn waartoe  ook het algemeen maatschappelijk werk behoort  beter worden ingebed in de algemene eerstelijnszorg.

Eigen verantwoordelijkheid
Burgers zijn primair zelf verantwoordelijk voor de  eigen gezondheid. Bij lichamelijke en geestelijke  klachten kan iemand zelf beslissen of hij gebruikt  maakt van de eerstelijnszorg.
De eerstelijnszorg stimuleert het her nemen van de  eigen verantwoordelijk door de patiënt het
voorkomen van ziekte herstel en revalidatie en het  leren leven met ziekte of handicap.
De eerstelijnszorg moet vraaggericht werken eenvoudig  te bereiken zijn in de buurt doelmatig  georganiseerd zijn en kwalitatief verantwoorde zorg  leveren.

Huisartsenzorg
De huisarts heeft een centrale positie in de Nederlandse  gezondheidszorg. Bijna elke Nederlander staat  ingeschreven bij een huisartspraktijk. De huisarts  handelt de meeste klachten zelfstandig af. Patiënten  met een complexere problematiek verwijst hij naar andere hulpverleners. De huisarts is dan ook de  navigator in de gezondheidszorg. In de afgelopen jaren heeft de organisatie van de  huisartsenzorg een aantal veranderingen ondergaan.  Er is al langere tijd een verschuiving van solistisch  werkende huisartsen naar duo of groepspraktijken.  Daarbij wordt er binnen de praktijken steeds vaker  ondersteunend personeel ingezet. Zo heeft de huisarts  versterking gekregen van zogenoemde  praktijkverpleegkundigen  of praktijkassistentes op HBOniveau.
Deze praktijkondersteuners worden vaak ingezet om de controles van chronisch zieken uit te
voeren.  Ook in zorg buiten kantooruren die de laatste jaren aanzienlijk is toegenomen is een verandering te  constateren. De meeste regio’s bieden zorg buiten  kantooruren op huisartsenposten. Doktersassistenten  op deze posten handelen de meeste vragen telefonisch af. Patiënten vinden over het algemeen dat ze positief  bejegend worden door de assistenten. Ongeveer een  kwart van de bellers krijgt een zelfzorgadvies. 

Geen standaard zorgaanbod
De aard van de zorgvraag verandert. De behoefte aan  eerstelijnszorg van bijvoorbeeld mensen met een  chronische aandoening of jonge ouders met kinderen  of hoogbejaarden in een verzorgingshuis zijn zeer  verschillend. Sommige patiënten hechten veel waarde  aan een langdurige vertrouwensrelatie met hun  huisarts of andere zorgaanbieder. Andere patiënten hebben die behoefte minder en willen liever ad hoc  bepalen door welke zorgverlener zij geholpen willen  worden. Er is geen sprake meer van een standaardpatiënt  en een standaardaanbod van de eerstelijnszorg  is dan ook niet langer toereikend Meer diversiteit en flexibiliteit zijn noodzakelijk.

De vraag bepaalt
Dit betekent ook dat de overheid geen blauwdruk kan  geven voor de toekomstige organisatie en werkwijze  van de eerstelijnszorg. In het toekomstige model van  gereguleerde marktwerking wordt de huidige centrale  aanbodsturing dan ook vervangen door vraagsturing de vraag bepaalt de organisatie van het zorgaanbod . Zorgverzekeraars zullen met zorgaanbieders afspraken  maken die beter aansluiten bij de individuele  behoeften en wensen van hun verzekerden.

Feiten en cijfers

Beroepsbeoefenaren in de eerste lijn cijfers uit 2002
Huisartsen 8.107
4 631 praktijken waarvan 61,9% solopraktijken
Gemiddeld aantal inwoners per fte huisarts 2.408
43% van de huisartsen werkt in deeltijd
Aantal praktijkondersteuners in huisartsenpraktijken  1.005
Percentage personen met contact met de  huisarts in één jaar 74,5%

Verloskundigen 1.825
448 praktijken
Aantal verloskundig actieve huisartsen 465
Aantal vrouwen in de vruchtbare leeftijd
15 tm 39 jr per verloskundige 2.275

Tandartsen 7.623
5.500 praktijken
Percentage personen met contact met de
tandarts in één jaar 78,5 %

Mondhygienisten 2.205

Fysiotherapeuten extramuraal werkend 13.254
4.747 praktijken
Totaal aantal fte 12.250
Percentage personen met contact met een
fysiotherapeut in één jaar 17,2 %
Gemiddeld aantal inwoners per
fysiotherapeut 1.213

Ergotherapeuten 2001 2.536

Logopedisten extramuraal 1.476

Apothekers 2.670
1.602 apotheken
597 apotheekhoudende huisartsen
Gemiddeld aantal inwoners per openbare  apotheek 6.088

Oefentherapeuten Cesar 935

Oefentherapeuten mensendieck 950

Thuiszorg 91.562
Totaal aantal verpleegkundigen verzorgenden thuishulp