Resultaat wervingscampagnes zorgverzekeraars gering

13

Tot vandaag konden de meeste particulier verzekerden van verzekeraar veranderen. Klanten van het ziekenfonds kunnen dat tot eind februari. Ze blijken honkvast, miljoeninvesteringen van zorgverzekeraars ten spijt.

- tekst gaat verder na deze advertentie -


FysioVacature, de vacaturesite voor de fysiotherapeut

De Volkskrant meldt dat Nederlandse ziektekostenverzekeraars de afgelopen vijftien weken ruim 35 miljoen euro uitgegeven aan reclamecampagnes. Dat is acht miljoen meer dan in 2003 en bijna drie keer zoveel als in 2002. Dat blijkt uit een overzicht van de Media en Reclame Bank BBC. Het effect van de campagne is gering.

Vergelijking
Alle verzekeraars op de site van FX.nl
Excel-document van collega Peter Bär, wat u kunt downloaden
Overzicht van het KNGF

Vergelijkingsorganisatie Independer, beheerder van een website over ziektekosten die twee miljoen bezoekers trok, schat het aantal overstappers op 2,5 à 3 procent. Een woordvoerder noemt het ‘opzienbarend’ dat zo weinig mensen in beweging komen, ondanks forse reclamecampagnes, oproepen van minister Hoogervorst en fikse prijsverschillen.

Stijging
De meeste ziekenfondspremies stijgen dit jaar tussen de 8 en 15 procent. In 2006 wordt de nieuwe basisverzekering ingevoerd, waarbij iedereen ongeacht inkomen een vaste premie gaat betalen, die hoger is dan nu, aldus de Volkskrant.

Verzekeraars
De meeste verzekeraars willen nog niet zeggen hoeveel klanten ze dit jaar hebben gewonnen of verloren. Een uitzondering is VGZ, die sinds 1 januari 43 duizend klanten binnenhaalde. Dat was 1,3 procent van het klantenbestand.

Bron: Volkskrant