Vertrouwen in zorgverleners is stabiel en hoog

92

Het vertrouwen in specialisten, fysiotherapeuten, huisartsen en ziekenhuizen is over de laatste jaren stabiel en hoog. Hoewel het vertrouwen van consumenten in ziekenhuizen iets lager is, doen ook zij het over het algemeen goed. Dit blijkt uit de ‘Barometer Vertrouwen’ van het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg).

- tekst gaat verder na deze advertentie -


FysioVacature, de vacaturesite voor de fysiotherapeut

Vertrouwen in de gezondheidszorg is cruciaal. Als patiënten geen vertrouwen hebben in zorgverleners, zorginstellingen of de gezondheidszorg, dan zullen ze minder snel medische hulp zoeken of de adviezen van een arts opvolgen. Daarom meet het NIVEL regelmatig het vertrouwen in beroepsgroepen zoals artsen, medisch specialisten, verpleegkundigen of fysiotherapeuten, en het vertrouwen in instellingen zoals ziekenhuizen of verpleeghuizen.

A.E.M. Brabers, M. Reitsma-van Rooijen en J.D. de Jong: Barometer Vertrouwen in de gezondheidszorg. NIVEL: Utrecht
A.E.M. Brabers, M. Reitsma-van Rooijen en J.D. de Jong: Barometer Vertrouwen in de gezondheidszorg. NIVEL: Utrecht

 

Barometer

De ‘Barometer Vertrouwen in de gezondheidszorg’ geeft weer hoeveel vertrouwen consumenten hebben in deze beroepsgroepen en zorginstellingen. Bezoekers van de ‘barometer’ kunnen hun eigen grafiek samenstellen, door de beroepsgroep, organisatie of instelling waarin ze geïnteresseerd zijn aan te vinken. De gegevens over ‘vertrouwen in de gezondheidszorg’ worden sinds 1997 verzameld.

Consumentenpanel gezondheidszorg

De gegevens in de ‘Barometer Vertrouwen’ zijn verzameld binnen het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het NIVEL. Dit panel bestaat sinds 1992 en is opgezet om onder de algemene bevolking in Nederland meningen en kennis over de gezondheidszorg en de verwachtingen en ervaringen hiermee te meten. Het panel bestaat momenteel uit ongeveer 9000 personen van 18 jaar en ouder. Het wordt regelmatig aangevuld en ververst. Ieder panellid krijgt ongeveer drie keer per jaar een vragenlijst voorgelegd. Doorgaans is de respons bij een peiling erg hoog (meestal ruim 70%).

Zoeken in de vertrouwensbarometer

Bron: Nivel

3 REACTIES

  1. Een 3,1 voor de Zorgverzekeraar! JAAAA! En dat terwijl ze zoveel geld pompen in vertrouwen wekkende reclamecampagnes, met louter blije gezichten van mensen die zich zo goed verzorgd voelen door de verzekeraar….Wat doen ze fout?
    Nou bijvoorbeeld dit: na heel veel zinloos gebleken therapie weigert de verzekeraar de behandelingen van een niet gecontracteerde fysiotherapeut behoorlijk te vergoeden, terwijl de patiënt die had gekozen omwille van kwaliteit en aanbeveling van anderen of verwijzing van een specialist. De patiënt mag niet kiezen. Ook niet nadat gebleken was dat die therapeut degene was die na jaren elders zoeken eindelijk de oplossing voor zijn klachten had, ja dan helpt de mooiste reclame ook niet meer!

Reacties zijn gesloten.