Klanten van ONVZ moeten er op kunnen rekenen dat zij krijgen wat ze voorgespiegeld is. En dus moet de zorgverzekeraar de tussentijdse versobering van zijn aanvullende verzekering terugdraaien. Dat heeft de rechter bepaald in het kort geding dat de Consumentenbond had aangespannen tegen ONVZ.
De rechter vindt het niet acceptabel dat ONVZ eerst reclame heeft gemaakt met een zeer uitgebreide dekking en dat vervolgens niet waarmaakt. Wie een contract van een jaar afsluit, moet er op kunnen rekenen dat hij dat hele jaar de dekking krijgt die hem is beloofd. Pas bij het aangaan van een nieuw jaarcontract, als consumenten opnieuw een keuze maken voor een zorgverzekeraar, mag een zorgverzekeraar een nieuw aanbod doen.
Voor consumenten is deze uitspraak van grote waarde. Klanten krijgen nu met terugwerkende kracht van ONVZ waar ze recht op hebben. Zelfs weggelopen klanten kunnen alsnog rekenen op wat ONVZ ze heeft beloofd. Bovendien is het ook in principieel opzicht, met het oog op de toekomst, een belangrijke uitspraak.
De Consumentenbond roept de politiek nu op in de wet vast te leggen dat zorgverzekeraars na aanvang van het nieuwe verzekeringsjaar geen tussentijdse wijzigingen mogen doorvoeren (tenzij door een overheidsmaatregel voor de hele branche iets wijzigt of een faillissement dreigt). Door zo’n wettelijke regeling hoeft de rechter niet van geval tot geval te bepalen of in de specifieke omstandigheden de wijziging wel of niet redelijk is.
ONVZ heeft in de rechtszaak aangevoerd met de wijziging van de voorwaarden excessief gebruik tegen te gaan. Voorbeelden daarvan zijn iemand die 17 brillen aanvraagt of met de taxi het hele land doorrijdt om alternatieve behandelingen te ondergaan. Maar ONVZ had in de oude situatie al mogelijkheden om excessief gebruik tegen te gaan. Het gaat de Consumentenbond erom dat ook klanten die niet excessief declareren nadeel zouden ondervinden van de poliswijziging.
Ook het argument van ONVZ dat er – net als bij veel andere zorgverzekeraars – financiële problemen dreigen, is door de rechter van tafel geveegd. Een verzekeraar stelt zelf zijn polis samen, en is dus ook zelf verantwoordelijk voor financiële risico’s.
Bij het kort geding tegen ONVZ werd de Consumentenbond gesteund door de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF).
Bron: Consumentenbond
Nadat ik het artikel op de site van de Consumentenbond had gelezen heb ik direct mijn facturen wederom ingediend. Heb vervolgens bericht gekregen van ONVZ dat dit niet noodzakelijk was aangezien ze dit zelf recht gingen zetten. Heel netjes allemaal. Verder ook nog even gebeld aangezien ik een factuur had van een preventief onderzoek van het bedrijf Prescan. Ook hierbij werd telefonisch bevestigd dat deze betaald zou gaan worden. Scheelt me toch weer even ruim 1500 euro! Overigens zeer aan te raden aan iedereen die even zijn lichaam goed wil laten nakijken of ergens last van heeft. Bij mij kwam er heel specifieke slijtage aan de rug uit die nu met 5 behandelingen van mijn physiotherapeut volledig verdwenen zijn. Klachten waar ik al zeker 5 maanden meeloop en bij verschillende specialisten mee ben geweest. Nu bij Prescan in Overrijssel eindelijk specifieke opheldering gekregen waarbij mijn fhysiotherapeut heel specifiek een behandeling heeft opgesteld.
Helemaal ideaal want je krijgt de foto’s direct mee, en de meeste fhysiotherapeuten kunnen wel die beelden wel interpreteren. Complimenten voor de Nederlandse private gezondheidszorg. En ook zeker voor de Duitse artzen. Kunnen ze hier nog veel van leren. Daarbij vallen de prijzen ook wel mee.. ik ben in ieder geval geholpen! Dus tip voor alle ONVZ verzekerden..inleveren die facturen…mvg,
L.S.,
De rechter iis er in zijn uitspraak ook over gevallen dat ONVZ onderscheid gemaakt heeft tussen collectief en individueel verzekerden.
Voor de eersten gold de aangebrachte polisversobering door ONVZ niet.
Met groeten,
Peter van der Salm.