“Zorgverzekeraars kunnen en moeten een belangrijke rol spelen bij kwaliteit en kostenbeheersing in de zorg. De ervaring leert dat focus op kwaliteit ook leidt tot lagere kosten – doordat kwaliteit gepaard gaat met lagere vervolgschade, met specialisatie en taakdelegatie, met samenwerking en efficiëntere zorgpaden, met concentratie van zorg op de plekken waar die het best wordt geleverd.â€
Pieter Hasekamp, algemeen directeur van Zorgverzekeraars Nederland, sprak deze woorden vandaag tijdens zijn openingstoespraak op de Dag van de Zorgverzekeraars.
Dit congres voor professionals uit de zorg(verzekering), zorginstellingen, farmacie, politiek en overheid en patiëntenorganisaties wordt weliswaar niet door Zorgverzekeraars Nederland georganiseerd, maar “niettemin zijn wij als brancheorganisatie van de zorgverzekeraars blij met dit initiatief van SBO. Ik ben dan ook graag ingegaan op het verzoek om vandaag de aftrap te doenâ€, zei Hasekamp.
Samenwerking en standaardisering
Hasekamp ging in op hoe hij de rol van zorgverzekeraars bij kwaliteit en kostenbeheersing ziet: “We zien dat alle zorgverzekeraars op hun eigen manier bezig zijn met het inkopen van goede kwaliteit tegen een redelijke prijs. Ook innovatie speelt daarbij een rol. Denk bijvoorbeeld aan e-health dat een steeds grotere vlucht neemt en waar verzekeraars ook gezamenlijk de handschoen willen oppakken om succesvolle innovaties tot standaard te verheffen. De RVZ, met zijn rapport deze week over arbeidsbesparende innovaties, wordt wat dat betreft op zijn wenken bediend. Want wat in andere sectoren allang gesneden koek is, beginnen we nu ook in de zorg te ontdekken: dat om concurrentie te laten werken, in het belang van de klant, er ook samenwerking en standaardisering nodig is. In de zorg gaat het dan in de eerste plaats om kwaliteitsindicatoren en kwaliteitsnormen.â€
Bron: zn.nl
Betere kwaliteit leidt tot lagere kosten over de gehele ‘medische zorgstraat’ en daarbinnen is het zelfs denkbaar dat het salaris voor de arts stijgt.
Daar moet dan wel een vrijere markt voor zijn.
Fysiotherapeuten zullen zich daar graag aan spiegelen omdat zij die vrijeere markt al hebben.
Wij zitten echter met een overschot aan fysiotherapeuten.
Die concurrentie leidt hooguit tot betere kwaliteit tegen lagere tarieven.
Peter van der Salm.
Denkfout een: kwaliteitsindicatoren leiden tot betere zorg. Denkfout twee: verzekeraars denken verstand te hebben van de inhoud van ons vak. Denkfout drie: door bestraffing en repressie (korting van de bestaande tarieven) bereikt men zijn doel. Denkfout 4: ons vak is zo simpel dat door het in een paar kwaliteit standaard procedures te persen ( richtlijnen en protocollen) de uitkomsten gegarandeerd beter worden. Denkfout 5: voortdurende controle en dreigende bestraffing leidt tot de beste resultaten.
Hoe anders: De verzekeraar stimuleert en motiveert door zijn betaling. Extra beloningspremies, duidelijk hogere tarieven en veel publiciteit na duidelijk gebleken betere uitkomsten en lang-aanhoudende uitkomsten. Dus niet alleen kijken naar: na hoe weinig zittingen werd de behandeling gestopt? Laat verder de marktwerking dan zijn werking maar doen. Wedden dat veel fysio’s wel zelf weten hoe ze hun kwaliteit zouden kunnen verbeteren en dat ook doen als het zich loont? Bovendien is het dan nog leuk ook!
Groet Koen OVerdijk
Beste Koen,
1. Over de gehele zorgsector is het niet goed duidelijk of vooral procesgestuurde indicatoren leiden tot beter zorguitkomsten..
2. Zorgverzekeraars willen zich richten op door beroepsgroepen zelf aangedraagde kwaliteitsindicatoren omdat zij er -terecht- onvoldoende verstand van hebben.
3. Management op basis van wantrouwen heerst overal. Transparantie met afspraken t.a.v. bevoegdheden en verantwoordelijkheden (en daarop afgerekend worden) lijkt beter.
4. Richlijnen en protocollen zijn nadrukkelijk een onderdeel van EBP en niet alles.
5. Zie 3. Markten werken nu eenmaal met straf en beloning, maar vooral ook met vraag en aanbod.
Met collegiale groeten,
Peter van der Salm.