Hoe gaan uw patiënten/cliënten om met alle veranderingen en eisen die dagelijks op hen afkomen?
Herkent u ze? Mensen die tijd denken te winnen door later naar bed te gaan, vroeger op te staan, pauzes over te slaan en minder tijd te besteden aan hun gezin en hobby’s? Die mensen die beter ‘connected’ zijn met hun iPhone en Blackberry dan met hun gezin of andere dierbaren?
De wereld verandert snel. Zo snel dat het niet altijd gemakkelijk is om alle veranderingen bij te benen. Hoe gaan de mensen in uw omgeving hiermee om? En u? Staat u weleens stil en vraagt u zich dan af hoe het nu echt met u gaat?
We praten met zijn allen over zorgkosten die stijgen (zie ook mijn vorige column).
Er zijn meerdere factoren die hierop van invloed zijn. Meer zorgvraag, meer zorgaanbod, vergrijzing. En de hedendaagse technologie zorgt ook niet voor een rem. Voor elk probleem lijkt tegenwoordig een oplossing te zijn. Dat willen we graag denken.
Eén factor die ik eruit wil lichten, is de rol van het individu. Uw patiënt/ cliënt, maar ook u en laat ik mezelf niet vergeten. Ik bedoel niet alleen onze rol als professional, maar u en ik als burger. Het gaat over onszelf. Ik ben ervan overtuigd dat een sleutel om zorgkosten te beheersen bij ons als individu ligt. De wereld om ons heen is niet direct te beïnvloeden. Ons eigen gedrag wel.
‘Je goed voelen en vitaal zijn’, dat is wat we nodig hebben willen we staande blijven in deze hectische wereld. Vitaliteit is levenskracht, energie. Het is dé basis om te presteren, gezond te blijven en ons potentieel te benutten.
We kunnen zorgkosten besparen door onze vitaliteit beter te managen. Door preventief en proactief handelen. Oplossingen worden naar mijn mening nu veelal te laat, buiten onszelf en in de medische wereld gezocht.
Dat wat gemanaged moet worden is in essentie ‘gezond gedrag’. Dit begint bij zelfkennis en zelfbewustzijn. Zelfreflectie… kijken naar je gewoontes. “Welke effecten heeft mijn gedrag op mijn gezondheid?”.
Niets nieuws! Fysiotherapeuten en andere zorgverleners en gezondheidsvoorlichters verkondigen dit al jaren. En ze boeken succes! Steeds minder Nederlanders roken en geleidelijk aan voldoen steeds meer mensen aan de Nederlandse Norm van Gezond Bewegen. Toch is er nog veel winst te behalen. Het aantal mensen met burn-out, stressklachten, depressiviteit, overgewicht en slaapstoornissen blijft stijgen.
Deze ‘grote klachten’ beginnen vaak met kleine signalen, periodes dat het even wat minder gaat, zonder dat men precies weet waardoor het komt. Deze signalen worden echter onvoldoende opgepikt. In plaats van regelmatig herstel te nemen, rent men door. De balans van inspanning en herstel raakt steeds meer verstoord. We verbruiken vaak veel meer energie dan dat we ‘bijtanken’.
Anno 2012 is er dan ook behoefte aan een interventie van ‘bewust even stil staan’. Een hulpmiddel dat inzicht geeft waarom het even niet lekker gaat. Je bewust maakt van je energiegevers en energievreters en concrete handvatten aanreikt om je energieniveau te laten stijgen. Een goed gesprek over vitaliteit. Gevolgd door een concreet plan van aanpak.
Loehr en Schwartz (The power of full engagement, 2001) hebben een model ontwikkeld dat uitgaat van vier bronnen van energie: fysieke conditie, mentale kracht, emotionele balans en zingeving.
Energiek zijn is meer dan gezond zijn. Het is in balans zijn op deze vier gebieden. Het is geen optelsom van de delen. Het is belangrijk dat het goed gaat op elk terrein. Is iemand fysiek in topconditie en ook goed in staat om zich mentaal te focussen, maar doet hij werk waaruit hij weinig tot geen betekenis haalt? Dan heeft dat op den duur een negatief effect. Hij gaat dan door zijn geringe verbondenheid met zijn werk energie lekken.
Vitaliteit gaat om een voortdurend proces van laden en verbruiken van energie. Zaak is om dit op de juiste momenten en in de juiste hoeveelheden te doen. Hiervoor is inzicht en bewustzijn nodig.
Het model van de vier bronnen is praktisch en eenvoudig en kan u en uw patiënten/cliënten helpen om bewust stil te staan en te reflecteren op de eigen ‘energiehuishouding’, eigen gedrag. Op basis van de bevindingen kan een oplossing liggen in relatief eenvoudige maatregelen die consequent worden volgehouden, zoals hervatten van sportactiviteiten, beter en regelmatiger eten en de mail of mobiele telefoon uit zetten. Het kan ook zijn dat de oplossing grotere consequenties heeft zoals van baan of werkgever veranderen.
Het model biedt een breed perspectief en geeft handvatten om de menselijke energie goed te managen. Een krachtig fundament voor een gesprek over vitaliteit.
Laten we goed omgaan met de menselijke energie en elkaar inspireren regelmatig en tijdig stil te staan. Een model is voor handen. Nu nog doen!
Benieuwd hoe een vitaliteitsgesprek werkt als preventiemiddel? Kijk hier en hier voor ervaringen.
Nieuwsgierig naar mijn ideeën over hoe we mensen in beweging kunnen krijgen om beter voor zichzelf te zorgen? Lees dan mijn volgende en tevens laatste column
Beste Mirjam,
De ondertitel van FysioForum is: ‘Alle feiten over fysiotherapie op 1 site’.
Ik veronderstel dat publicaties hier op deze site meer moet zijn dan bedrijfsreclame en in ieder geval met fysiotherapie te maken moet hebben.
Helaas bevat het Beroepsprofiel van de fysiotherapeut geen definitie van fysiotherapie, maar zou jij duidelijk kunnen maken waarom jouw betoog binnen het domein van de fysiotherapeut zou moeten vallen?
Met vriendelijke groeten,
Peter van der Salm.
Beste Peter,
In veel van je reacties vraag je je collega’s naar een omschrijving van ons beroepsdomein. Waarom start je zelf geen discussie over hoe deze het beste omschreven zou moeten worden.
Als je eventueel nog twijfels hebt over de nieuwswaarde van diverse nieuws- en blogberichten hier op FysioForum, kun je ook terecht op het forum: https://fysionieuws.nl/forums/forum/mededelingenfeedback/feedback/
Groeten,
Rob