Tien procent minder bezoek aan de fysiotherapeut

34

In de eerste drie kwartalen van 2012 is het bezoek aan de fysiotherapeut met gemiddeld 7 tot 10% gedaald vergeleken het bezoekersaantal fysiotherapie in de eerste drie kwartalen van 2009 t/m 2011. Toen was nog sprake van een stijging van het aantal bezoekers. Dit blijkt uit onderzoek van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF). De beroepsorganisatie voor fysiotherapeuten noemt als mogelijke oorzaak de pakketmaatregelen in de basisverzekering die begin dit jaar zijn ingevoerd.

- tekst gaat verder na deze advertentie -


FysioVacature, de vacaturesite voor de fysiotherapeut

Landelijk dalende trend

Het KNGF hoort al sinds het begin van dit jaar van leden op diverse plaatsen in Nederland dat er minder mensen met hun klachten naar de fysiotherapeut komen. De terugloop wisselt per gebied. Dat heeft geleid tot een aantal onderzoeksmomenten afgelopen jaar om te achterhalen of er gesproken kon worden van een landelijke trend. Eke Zijlstra, bestuursvoorzitter KNGF: “We kunnen die trend nu inderdaad bevestigen: door heel Nederland neemt het aantal bezoeken aan de fysiotherapeut af. Naast de invloed van pakketingrepen in de basisverzekering, hebben we de indruk dat de voorlichting van de overheid en zorgverzekeraars niet adequaat genoeg is geweest. Cliënten weten daardoor niet meer goed waar zij recht op hebben. Cliënten menen bijvoorbeeld ten onrechte dat zij de eerste 20 behandelingen fysiotherapie ook zelf moeten betalen als zij een aanvullende verzekering hebben. Al met al leidt het ertoe dat cliënten de behandeling van een aandoening uitstellen of zelfs afstellen. Of het hier om een structurele trend gaat, moet blijken. We blijven de komende tijd monitoren. Linksom of rechtsom, ik vind het een zeer zorgelijke ontwikkeling. De toegankelijkheid van fysiotherapie lijkt nu in het gedrang te komen. En dat is niet slim, gezien de waarde van fysiotherapie voor cliënt en overheid”.

Lees het hele bericht op Fysiovergoedingen

1 REACTIE

  1. Inderdaad koninklijk: verwachten dat andere partijen je doelgroep informeren en zelf alleen monitoren of dat afdoende gebeurt.

    Tijd om de geluiden over het zelf informeren van de clienten ten aanzien van de verzekeringsmogelijkheden serieus te gaan nemen. Niet alleen de beroepsvereniging, maar ook haar leden.

Reacties zijn gesloten.