Zorgverzekeraars sturen de komende weken postzakken vol met onbetaalde zorgrekeningen terug aan verzekerden die zijn overgestapt naar een andere verzekeraar. Dat stelt Otto Müller, secretaris van de Raad van Bestuur van De Friesland Zorgverzekeraar in Leeuwarden.
Het gaat in elk geval om rekeningen voor de fysiotherapie, tandarts en alternatieve geneeswijzen. Müller spreekt tegen dat verzekeringsmaatschappijen de nota’s onderling kunnen verrekenen. “In de praktijk is dat echt onmogelijk. Als wij een opzegbericht krijgen, dan weten we lang niet altijd wie de nieuwe verzekeraar van onze oude klant is.” En dus mag de opstapper de betaling zelf afhandelen.
Als de verzekeraar de zorgnota’s van eerder dit jaar al heeft betaald aan de zorgverlener, dan zullen ex-verzekerden die bedragen moeten terugstorten. “Daarin zijn we wel coulant”, stelt Müller. “We zullen niet na één week al een aanmaning sturen.” Patiënten moeten de nota’s dan alsnog verhalen bij hun nieuwe verzekeraar. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, aangezien verzekerden met terugwerkende kracht vanaf 1 januari zijn verzekerd.
Andere verzekeraars, zoals Agis en VGZ, stellen dat zij de kosten uit de basisverzekering wel onderling willen verrekenen. Waarschijnlijk gebeurt dat in één grote operatie in september. Maar de nota’s voor behandelingen die vallen onder de aanvullende verzekeringen, zullen wel bij vrijwel alle ex-verzekerden op de deurmat terugkeren.
“Die aanvullende polissen verschillen zo sterk, dat is niet onderling voor verzekeraars niet te regelen”, verklaart Marleen Scheurkogel van Agis. Onder de aanvullende polissen vallen bijvoorbeeld behandelingen van de fysiotherapeut, de tandarts, brillen van de opticien of allerhande alternatieve geneeswijzen. Als een verzekerde vorig jaar een uitgebreide aanvullende polis had, maar dit jaar alleen de basispolis, valt er voor verzekeraars onderling ook niets te verrekenen. VGZ erkent dat het heen en weer sturen van zorgrekeningen opnieuw een administratieve klus van jewelste betekent. En dat terwijl het personeel al razenddruk is met alle overstappers en opzeggers. “Het wordt vast een heel gedoe om alles betaald te krijgen” , bevestigt een woordvoerder. Volgens Agis doen verzekerden er goed aan hun originele nota’s over januari en februari zorgvuldig te bewaren. Daarmee moet elke rekening uiteindelijk gewoon te declareren zijn.
Bron: Telegraaf
Aangemeld door cdamiaans
Dat kan dan nog een lekkere puinhoop worden. Geld wat reeds aan de zorgverlener is uitbetaald wordt bij de patiënt teruggevorderd. Die heeft geen originele nota noch een kopie daarvan die hij aan zijn nieuwe verzekeraar kan sturen.
Drie keer raden bij wie de patiënt vervolgens aan komt kloppen…
De zorgverzekeraars kunnen dit toch op korte termijn op VECOZO nakijken?
Zijn de kleinere declaraties naar de kalnten nu ineens goedkoper dan een bulkdeclaratie naar een collega zorgverzekeraar?
Overigens lijkt het me dat ze nog genoeg buffer in kas hebben. (als ze deze niet allemaal aan reclamecampagnes hebben uitgegeven)
Wat verzekeraars voor ons de meest normale zaak vinden (het doen van een COV) is voor henzelf nu ineens teveel werk.
Overigens zal niet elke verzekeraar voldoende buffer in kas hebben, getuige dit bericht.
Toch is Agis nou juist een verzekeraar die in dit nieuwsbericht juist wél onderling wil verrekenen! Dan moeten ze dat toch allemaal kunnen?
Interne problemen worden op de consument en de zorgverleners afgewenteld. Ik krijg overigens het idee dat dit de keuze is van de zorgverzekeraars die worden “verlaten”.
Had je anders verwacht, Rob?
Zorgverleners zijn al jarenlang onbezoldigd administrateur voor de verzekeraars. Daar lijken nu de consumenten bij te komen.
Dat had ik anders verwacht Joop.
Omdat de consument die zo wordt behandeld, niet snel meer zal terugkeren naar een verzekeraar die zo´n slechte service biedt én omdat ik meer voordelen zie in bulkdeclaraties onderling.
Dit zet enkel kwaad bloed. Terwijl de zorgverzekeraars zich juist willen profileren als enorm klantvriendelijk zonder paarse krokodillen!
Natuurlijk hebben bulkdeclaraties veel voordelen. Echter, het grote nadeel is dat je als verzekeraar eerst zelf een boel uit moet zoeken alvorens je een declaratie naar je concullega kunt sturen. De COV zou hier wel eens de flessenhals kunnen zijn. De nieuwe verzekeraars moeten hun zaken wel eerst op orde hebben voordat een betrouwbare (!) COV gedaan kan worden.
Blijkbaar hebben de verzekeraars hier niet zoveel zin in, en wentelen ze de hele rompslomp maar af op de consument. Klantvriendelijk? Ach welnee, waarom zou je ook?