Patiënt-ervaringonderzoeken voor betere zorg

19

Zorgverzekeraars hebben de handen ineengeslagen om onderzoek te doen naar de ervaringen van de patiënt in de gezondheidszorg. Door het ontwikkelen, uitvoeren en financieren van zulk onderzoek willen zij een bijdrage leveren aan de bevordering van een zorgkwaliteit die is afgestemd op de wensen van hun klant: de verzekerde.

- tekst gaat verder na deze advertentie -


FysioVacature, de vacaturesite voor de fysiotherapeut

De Stichting Miletus, een stichting die ter bevordering van deze vorm van onderzoek, anderhalf jaar geleden werd opgericht door de verzekeraars: Agis, VGZ-IZA-TRIAS, Menzis en Ohra/Delta Lloyd, is deze week officieel uitgebreid met de zorgverzekeraars van Achmea, CZ Actief in Gezondheid en Univé . Hiermee kunnen de patiëntervaringen bij 90% van de verzekerden in Nederland worden onderzocht.

Onderzoek naar de ervaring van de patiënt zegt meer over de kwaliteit van zorg dan de gangbare tevredenheidsonderzoeken. De Stichting Miletus werkt bij de ontwikkeling en uitvoering van onderzoek nauw samen met de zorgaanbieders en patiënten-/consumentenorganisaties. Gerenommeerde onderzoeksinstituten als NIVEL en het Trimbos Instituut ontwikkelen de vragenlijsten. De resultaten geven de verzekeraars handvatten bij het inkopen van zorg die is afgestemd op de wensen van de verzekerde.

De zorgaanbieders zelf vinden in de rapportages aanknopingspunten om de zorgkwaliteit te monitoren en te verbeteren. De aldus verkregen informatie kan bovendien verzekerden helpen bij het maken van keuzes. Daartoe worden resultaten in de toekomst, nadat de betrokken zorgaanbieders hierover zijn geïnformeerd, gepubliceerd in een voor de consument toegankelijke vorm.

Onder auspiciën van de Stichting Miletus werd al onderzoek gedaan op het gebied van Ziekenhuiszorg, Diabeteszorg, Fysiotherapie. Er wordt op dit moment gewerkt aan vragenlijsten over Farmacie, Geboortezorg, GGZ ambulant, Mamacare en Reuma. Bij deze laatste 3 onderzoeken is sprake van een publiek-private samenwerking tussen ZonMw en Miletus. Meer onderwerpen zullen in snel tempo volgen.

Bron: ZN

1 REACTIE

  1. Eerder onderzoek naar CQ-index Fysiotherapie via deze – link –

    Patiënten zijn goed te spreken over de kwaliteit van fysiotherapeutische zorg. Patienten gaven hun fysiotherapeuten een gemiddeld rapportcijfer van 8,6. Vooral de ervaringen met de bejegening en de accommodatie waren positief. Patienten zijn minder positief over hun betrokkenheid bij de behandeling (zelfstandigheid), de informatie en adviezen van de therapeut (bijvoorbeeld over het vermoedelijke verloop van de klachten en behandelmogelijkheden), en de mogelijkheid om ook buiten kantooruren behandeld te worden.

    Het verslag (in PDF) is te downloaden vanaf deze – link –

Reacties zijn gesloten.