De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) nodigt haar stakeholders uit om te reageren op het consultatiedocument ‘Aanmerkelijke Marktmacht (AMM) in de Zorg’. In het document beschrijft de NZa de wijze waarop zij voornemens is het handhavinginstrument toe te passen. Het is voor de NZa een belangrijk instrument om het consumentenbelang in de zorgsector te dienen en bij het creëren van een gelijk speelveld. De NZa hecht daarom veel waarde aan de input van betrokken partijen. Mede op basis van de reacties die in de consultatieronde worden verzameld wordt het document uitgewerkt in een visiedocument AMM en stelt de NZa beleidsregels op. Partijen kunnen tot 17 februari reageren.
Het consultatiedocument dient om de principes van Aanmerkelijke Marktmacht (AMM) uit te leggen. Het beschrijft de wijze waarop de NZa voornemens is het instrument toe te passen en wordt de komende 9 weken voor inbreng aan de betrokken stakeholders voorgelegd. Mede op basis van de reacties uit de consultatieronde werkt de NZa in het voorjaar van 2007 een visiedocument AMM en de bijbehorende beleidsregels uit. Vanwege het grote belang van het instrument bij het toezicht, hecht de NZa veel waarde aan de input van zoveel mogelijk stakeholders. Om de beschikbare middelen zo doelmatig mogelijk in te kunnen zetten stelt de NZa in het document een aantal prioriteiten bij de toepassing van het AMM instrument. De belangrijkste prioriteiten hebben betrekking op verkoopmacht en op uitsluiting van concurrenten.
Verkoopmacht versus inkoopmacht
Bij de toepassing van het AMM instrument redeneert de NZa vanuit het belang van de consument. Om die reden geeft de NZa prioriteit aan het aanpakken van verkoopmacht boven inkoopmacht. Reden hiervoor is dat verkoopmacht schadelijker is, omdat dit ten nadele is van de afnemers van zorg en daardoor ook van de consument. Ook staat bij verkoopmacht van te voren vast dat concurrenten weinig kans hebben in de markt. De zorgsector kent van oorsprong weinig ruimte voor concurrentie aan de aanbodkant. Daarom ziet de NZa hier veel meer risico’s met een nadelig effect voor de consument. Inkoopmacht (van verzekeraars) is daarentegen alleen schadelijk voor de consument als tegelijkertijd sprake is van verkoopmacht op de verzekeringsmarkt: anders worden de behaalde voordelen aan de consument doorgegeven.
Uitsluiting versus uitbuiting
Uitsluiting van concurrenten wordt met voorrang aangepakt boven uitbuiting van marktmacht. Reden hiervoor is dat het direct aanpakken van uitbuiting alleen een korte termijn oplossing geeft, terwijl uitbuiting vaak het gevolg is van een gebrek aan effectieve concurrentie. De NZa wil problemen bij de wortel aanpakken: door uitsluiting van concurrenten te bestrijden verkleint zij tegelijkertijd de kans op uitbuiting. De consument is op de langere termijn dus het meest gediend met de ontwikkeling van een marktstructuur gebaseerd op effectieve concurrentie.
U kunt het rapport hier downloaden (PDF)
Bron: NZA