Financiële gevolgen Zorgverzekeringswet

21

Na 1 jaar Zorgverzekeringswet zegt meer dan de helft van de mensen dat ze door de overheid niet goed is voorgelicht over de financiële gevolgen van het nieuwe zorgstelsel. Een kwart zegt dat ze niet goed op de hoogte is van de veranderingen die hebben plaatsgevonden of twijfelt hierover.

- tekst gaat verder na deze advertentie -


FysioVacature, de vacaturesite voor de fysiotherapeut

Dat blijkt uit de eerste resultaten van De Zorgenquete die het meldpunt Consument en Zorg van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie heeft uitgevoerd onder ruim zesduizend leden van de vakbonden CNV, FNV en De Unie. Het onderzoek loopt nog. De eindresultaten worden medio maart bekendgemaakt.

Bijna 70% van de mensen zegt door het nieuwe zorgstelsel er financieel op achteruit te zijn gegaan. In het onderzoek is niet gekeken of dit ook feitelijk zo is. Gezien de complexiteit van de compenserende overheidsmaatregelen voor de verhoogde zorgpremies is dit ondoenlijk. Feit is dat mensen zelf aangeven dat ze financieel hebben ingeleverd en hierop onvoldoende waren voorbereid.

De helft van de mensen die ziekenhuiszorg nodig had heeft in 2006 heeft op een wachtlijst gestaan. In de meeste gevallen was dit twee tot zes weken; een kwart moest langer dan zes weken wachten. Voor 20-40% van hen was dit een probleem. Eenzelfde percentage heeft de indruk dat de kwaliteit van de zorg achteruit is gegaan door het nieuwe zorgstelsel.Over de service van verzekeraars is men in het algemeen tevreden. Verbeterpunten zijn de bereikbaarheid en de tijdige uitbetaling van de rekeningen. Wat betreft de vergoeding voor fysiotherapie is het opvallend dat de meeste mensen (ruim 80%) alle behandelingen vergoed krijgen. Het gros van de mensen die fysiotherapie niet vergoed krijgt, vindt dit een probleem.

Deze eerste resultaten laten zien waar de uitdaging ligt voor de nieuwe minister van Volksgezondheid: kwaliteit van zorg die past bij de premie én het versterken van de positie van de klant. Wanneer zoveel mensen achteruitgang ervaren, is het tijd om het vertrouwen te herstellen.

Het meldpunt Consument en Zorg van de NPCF heeft, in samenwerking met de belangenorganisaties De Unie, FNV en de CNV bedrijvenbond, de Zorgenquète uitgezet onder hun leden om hun ervaringen met zorg en verzekeren te evalueren. De FME-CWM (ondernemersorganisatie voor de technologisch-industriële sector) sluit zich binnenkort aan. De Zorgenquète is gestart op 1 november en loopt door tot 1 maart. Begin december hadden 6.635 mensen de enquète ingevuld.

De eerste onderzoeksresultaten zijn vandaag gepresenteerd op het congres 1 jaar Zorgverzekeringswet, een initiatief van de KNMG, Inspectie voor de Gezondheidszorg, Zorgverzekeraars Nederland en de NPCF.

Bron: NPCF