Zorginstellingen moeten patiënten bij het maken van een afspraak informeren over het bestaan van het zogeheten wegblijftarief. Anders mag een verzuimende patiënt geen rekening worden gestuurd indien hij niet komt opdagen. Dit blijkt uit een brief die minister Hoogervorst van VWS vorige week stuurde naar de Tweede Kamer.
Zowel de patiëntenorganisatie NPCF als de NVZ vereniging van ziekenhuizen vindt de informatieplicht een redelijke eis. De NPCF wil dat patiënten de informatie over het wegblijftarief op schrift meekrijgen. ‘En daarin moet ook het nummer te vinden zijn om een afspraak af te zeggen’, aldus een woordvoerder.
De NVZ lijkt dit niet onredelijk, maar de zegsman van de ziekenhuizen ziet ook wel andere mogelijkheden. ‘Wellicht kan de informatie over het wegblijftarief in de algemene leveringsvoorwaarden, of op een website.’
Het zogeheten wegblijftarief geldt sinds 1 mei voor alle ziekenhuizen, dialysecentra, audiologische centra, radiotherapeutische centra, revalidatiecentra en ZBC’s. Patiënten die een afspraak niet 24 uur van te voren hebben afgezegd, kan een bedrag van 20 euro in rekening worden gebracht.
Bron: MinVWS