Consumenten moeten betere informatie krijgen over de de verzekeringen die zorgverzekeraars aanbieden.Niet alleen over premies, maar ook over pakketten en de service.
In het convenant dat het College toezicht zorgverzekeringen (CTZ), de Consumentenbond en de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF) vandaag tekenden, staat dat er duidelijke keuze-informatie over de zorg beschikbaar moet komen voor consumenten. Er worden afspraken gemaakt over het uitwisselen van infomatie over prestaties van zorgverzekeraars, ervaringen van verzekerden en het doen van onderzoek. Minister Hoogervorst kreeg het eerste exemplaar.
“Van één ding raak ik onderhand steeds meer overtuigd: wil je de zorg doelmatig en klantvriendelijk en efficiënt maken, dan moet je de patiënt zelf aan het stuur hebbenâ€, zei Hoogervorst in een reactie. De minister noemde consumenten ‘de allerbeste toezichthouder die er is, juist omdat ze met zovelen zijn’. “Zij kunnen zorgaanbieders scherp houden.â€
Nog dit jaar verschijnt de eerste editie van een keuzegids voor de zorg, een coproductie van Consumentenbond en CTZ. Deze gids bevat gegevens over prijzen, dienstverlening en kwaliteit van zorgverzekeraars. Op den duur moet de keuzegids worden uitgebreid met gegevens over ziekenhuizen, thuiszorginstellingen en verpleeghuizen.
Bron: VWS
[Aangemeld door Regine]