Fysiotherapeuten worden momenteel overstelpt met vragen over het nieuwe zorgstelsel. Veel patiënten weten niet welke verzekering ze moeten kiezen en kloppen bij de zorgverlener aan voor advies.
“Ze komen met de hele papierwinkel in de praktijk. Sommige mensen zijn de wanhoop nabij”, schetst de Rijssense fysiotherapeut H. Jansen.
Fysiotherapie zit sinds 1 januari niet meer in het basispakket. Alleen bij chronische aandoeningen wordt behandeling onbeperkt vergoed. De meeste mensen moeten zich dus bijverzekeren, maar ze twijfelen over de polis die ze moeten kiezen. Er zijn namelijk grote verschillen tussen verzekeraars. Om zoekende patiënten te helpen, hangen sinds deze week lijsten met “goede” en “slechte” polissen in de fysiotherapiepraktijken. “De collega’s zijn er blij mee. Ze werden bijna gek van alle vragen waar patiënten mee komen”, zegt Jansen, mede-initiatiefnemer van de lijsten.
Ongeveer de helft van de polissen krijgt van de fysiotherapeuten een negatief advies. Wie een dergelijke verzekering afsluit, zal flink bij moeten betalen. “Dat staat dus haaks op wat minister Hoogervorst heeft gezegd. Hij heeft zich schuldig gemaakt aan misleidende voorlichting”, vindt voorzitter B. Boersma-Wymenga van het Regionaal Genootschap Fysiotherapie Twente & IJsselzoom.
Het nieuwe zorgstelsel leidt er verder toe dat patiënten niet altijd meer terecht kunnen bij hun eigen fysiotherapeut. Wie een naturapolis afsluit, ia aangewezen op zorgverleners met wie de verzekeraar zaken doet. Bijna alle oostelijke fysiotherapeuten weigeren contracten af te sluiten met vijf zorgverzekeraars Delta Lloyd, Ohra, Univé, Agis en Zorg en Zekerheid. Ze vinden de tarieven die ze voor hun verrichtingen krijgen, te laag.
Maar ook wie een restitutiepolis afsluit bij een andere verzekeraar en zelf de zorgverlener mag kiezen, moet mogelijk bijpassen. Patiënten krijgen dan het “naturatarief” vergoed, een paar euro minder dan het restitutietarief. “Leg dat maar eens uit. Veel mensen hebben geen idee wat hen nog boven het hoofd hangt. Het nieuwe zorgstelsel heeft een ondoorzichtig zorgstelsel gecreëerd.”
Voor de fysiotherapeuten rest ook nog een administratieve rompslomp. Patiënten stappen later en massaler dan ooit over op een andere verzekeraar. Jansen: “Ook dat komt nog op ons af. Daar krijgen we nog veel werk mee.”
Bron: Tubantia
Fys’optima heeft een eenvoudige scan gemaakt waarmee de (potentiele) patient een persoonlijk risicoprofiel kan maken. Deze scan kan ondersteuning bieden bij de keuze van de (aanvullende)polis. De scan is te downloaden op – link –