Huisartsen, apothekers en fysiotherapeuten kunnen binnenkort als franchisenemer aan de slag bij een keten. Op korte termijn openen de eerste vestigingen van de Symphony Gezondheidscentra hun deuren.
Binnen deze keten werken huisartsen, fysiotherapeuten en apothekers onder één dak volgens een vaste formule, deelde initiatiefnemer K. Dijkhorst dinsdag mee. Hij hoopt dit jaar twintig van deze centra te openen. Het is zijn streven dat er over vijf jaar 170 zijn.
De franchisenemers blijven zelfstandige ondernemers. De keten neemt hen veel niet-medisch werk uit handen, waardoor zij meer tijd overhouden voor de patiënten. Dankzij de formule worden voor hen veel beslommeringen uit handen genomen, zoals ict, personeelszaken, huisvesting en financiën. Daardoor hebben zij meer tijd om hun eigenlijke werk te doen.
De formule biedt volgens hem ook mogelijkheden tot vernieuwingen in de eerstelijnszorg. “Denk aan het opzetten van preventieprogramma’s, de combinatie met arbozorg en de ontwikkeling dat patiënten steeds vaker zelf hun medische problemen gaan managen.” Patiënten zullen volgens hem geen moeite hebben met het franchiseconcept. “Het zullen laagdrempelige centra worden, waar mensen gewoon in de woonwijk naartoe kunnen.”
Landelijk
De keten gaat landelijk werken. De eerste vestiging wordt binnenkort geopend in stadioncomplex Galgenwaard te Utrecht. Volgens Dijkhorst kan het echter ook zijn dat Houten het eerste klaar is. Deelnemers moeten een instapbedrag betalen dat gerelateerd is aan de omzet.
Voorzitter B. Vos van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) moet nog zien dat Dijkhorst zijn plannen doorzet. “Hij brult al twee jaar dat hij binnen drie maanden zijn eerste centrum gaat openen. Maar er gebeurt steeds geen fluit.”
Angst huisartsen
Voorzitter Vos is voorstander van nieuwe organisatievormen die huisartsen de administratieve lasten uit handen nemen. Hij weet echter dat zijn achterban er heel huiverig voor is. “De huisartsen zijn bang dat derden alleen maar geld willen verdienen aan patiënten, zonder zich te bekommeren om de kwaliteit van de zorg.”
[Update 7 mei]
NPCF ziet gunstige gevolgen
De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) verwelkomt het initiatief. “Het is een goede manier om samenwerking in de eerste lijn rond te krijgen, iets dat we altijd al wilden”, aldus woordvoerster Anita Direcks. “We zien dat vraag van de patiënt verandert. Deze zorgcentra kunnen hier goed op inspelen: voor jonge mensen maakt het niet meer zo uit wie het aanspreekpunt is, als de zorg maar goed geregeld is.”
Een ander gunstig gevolg is volgens de NPCF dat zorgcentra flexibeler en gevarieerder aanbod en dienstverlening kunnen leveren, bijvoorbeeld openingsuren buiten kantoortijden en inloopmogelijkheden. Ook worden de schakels in de zorgketen beter aan elkaar gekoppeld, voorspelt de patiëntenkoepel.
Wel hoopt de NPCF dat de gezondheidscentra zich willen laten toetsen door patiënten. Voor onder meer apotheken heeft de NPCF een kwaliteitstoetsingsinstrument ontwikkeld.
[Update 14 mei]
Zorgverzekeraars Nederland reageren enthousiast. “Heel goed initiatief”, laat woordvoerster Sandra den Held weten in een schriftelijke reactie aan Planet.nl. “Dit laat zien dat je, met een zakelijke instelling, de zorg heel goed kunt organiseren. Op deze manier kunnen artsen meer tijd besteden aan hun patiënten. Wij volgen de ontwikkelingen dan ook met grote belangstelling.”
Ook het ministerie van Volksgezondheid reageert positief. “We kennen de plannen nog niet in detail, maar tot dusver lijkt het een interessant initiatief”, zegt woordvoerder Pieter Idenburg. “Wij zijn voorstander van meer samenwerking in de eerstelijnszorg, om de zorg dichter bij de burger te brengen. Dat lijkt ook de opzet van deze formule te zijn.”
Idenburg vreest niet voor vercommercialisering van de zorg. “Als financiers op deze manier extra investeringen willen doen en initiatief nemen om te komen tot een betere zorg is dat gunstig. De zorg moet wel toegankelijk blijven voor iedereen, maar er zijn wettelijke bepalingen voor die dat waarborgen.”
Bron: ANP/NPCF/planet.nl
Heel erg logisch dat dit soort ontwikkelingen plaatsvinden. Indien zorgverleners niet samenwerken in het opzetten van dergelijke centra, dan doen organisaties dat wel: vandaar dit soort pogingen/bewegingen om te komen tot centraalgeleide ketenzorg.
Mijn idee: neem als zorgverleners het heft in eigen hand en ontwikkel eigen centra m.b.v. expertise die bij regionale adviescentra vaak in voldoende mate aanwezig is. Een pro-actieve opstelling is dus gewenst m.b.t. onderhavige materie.
Aan het werk en succes allemaal in de 1e-lijn!
Groetjes,
Ben Kunst (fysiotherapeut)
Zuidhorn
Het beste is deze commerciele activiteit te negeren. Indien je iets wil opzetten kan je dat als ondernemer zelf ook wel realiseren. De meeste apothekers zijn van nature al ondernemer genoeg, en de huisartsen willen best wel meegaan, mits goed georganiseerd. Deze ‘Symphony-heren’ willen alleen maar verdienen aan de chaos en onzekerheid in de zorg.
Zoals al eerder door menig ander gezegd: we geven weer een stukje eigen identiteit uit handen. Wordt de zorg hier nu echt wel beter van ?!