“Bij ons wordt de fysiotherapeut volledig vergoedt” meldt een reclamespotje voor een zorgverzekeraar. SP-Kamerlid Agnes Kant: “Wat er niet bij vermeld wordt is dat het niet geldt voor chronisch zieken die uitgesloten wordt voor de aanvullende verzekering.” Ook de Consumentenbond constateert dat de reclame vaak niet klopt. De hoogte van de premie wordt niet altijd correct vermeld en de claims over vergoedingen blijken soms niet te kloppen. De SP vraagt de minister van Volksgezondheid om in actie te komen.
Kant: “Reclame voor een zorgverzekering mag op geen enkele manier misleidend of suggestief zijn en moet volledige informatie geven. Het gaat immers niet om een wasmiddel, maar over zorg.” Kant heeft minister Hoogervorst gevraagd om met reclameregels te komen, bijvoorbeeld via de Wet Financiële Dienstverlening waar ook ander verzekeringen onder vallen, of via de Zorgverzekeringswet.
De vragen van Kant aan de minister van VWS:
1. Wat is uw reactie op en mening over de constatering van de Consumentenbond dat de reclame van zorgverzekeraars vaak niet kloppen? (1)
2. Wat gaat u ondernemen?
3. Deelt u de mening dat er regels moeten komen voor reclame voor zorgverzekeringen?
4. Zou dit kunnen via de Wet Financiele Dienstverlening, waar ook andere verzekeringen onder vallen? Zo ja, wat vindt u van de suggestie? Zo nee, waarom niet?
5. Zou dit kunnen via de Zorgtverzekeringswet of bijhorende uitvoeringswet? Zo ja wat vindt u van de suggestie? Zo nee, waarom niet?
Bron: persbericht SP