Het is tijd voor een andere koers
Nieuws over fysiotherapie en de fysiotherapeut › Forums › Overige onderwepen/algemeen › Overige onderwerpen/algemeen › Het is tijd voor een andere koers
Tags: KNGF, kwaliteit, marketing, Salland, zorgverzekeraar
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 10 maanden geleden door Peter van der Salm.
- AuteurBerichten
- 06/01/2012 om 23:18 #15547Henk JansenDeelnemer
Het is tijd voor een andere koers……..
De laatste 10 jaren heeft het KNGF vol ingezet op kwaliteit. Het doel daarvan was om door het verbeteren van de kwaliteit en het inzichtelijk maken daarvan, dat wij een betere uitgangspositie zouden krijgen aan de onderhandelings tafel, aanvankelijk bij het ministerie en de laatste jaren bij de zorgverzekeraars.
Helaas moeten we constateren dat deze kwaliteitsslag ons niet dat gebracht heeft wat wij wilden. Ja het klopt we hebben de slag om de directe toegankelijkheid gewonnen, maar verder successen blijven uit. Zeker nu we in een zgn. markt terecht zijn gekomen waarbij de overheid zo dom is geweest de zorgverzekeraar de regie rol te geven. Deze regie rol is heeft de zv veranderd in de rol van een alleenheerser, helaas is de overheid nog niet wakker geschud door de ongelijkheid in de markt. Dit komt mede door het feit dat wij als beroepsgroep veel te weinig klachten individuele klachten in dienen bij NZa en ZN.
Waarom hebben wij (lees KNGF) ingezet op kwaliteit als stormram? Ik denk omdat wij als groep altijd gedacht hadden dat wij maar 1 product leverden en dat is de fysiotherapie naar de klant toe.
Met dit artikel wil ik proberen u er op attent te maken dat wij voor de zorgverzekeraar een nog veel belangrijker product voeren waar de zv zeker interesse voor zal hebben.
Wat hebben wij dan nog meer te bieden zult u denken?
In de wereld van de handel geldt de regel: “De klant is koning en wie de klant heeft , heeft de macht”
Het grote manco van de zv is dat hij een product levert aan de klant maar geen rechtstreeks contact heeft met de klant. Want de uiteindelijk verzekerde zorg wordt door oa. de fysiotherapeut, arts en oefentherapeut geleverd. Wij als beroepgroep hebben het contact met de klant van de zv. Door ons directe contact kunnen wij dan ook de klanten van de zv beïnvloeden in hun keuze naar een “goede” zv polis.
Maw. de fysiotherapeut is de etalage van de zv. In Nederland zijn er 18.000 fysiotherapeuten en dus 18.000 etalages.Conclusie: Wij leveren niet alleen een product aan de patiënt/klant (de ft zorg) maar wij kunnen ook gebruikt worden als marketing tool voor de zv.
In de onderhandelingen met de zv wordt alleen ons product naar de patiënt mee genomen maar vragen wij niets voor de evt te leveren marketing inzet. De zv maakt wel ongevraagd misbruik van de fysiotherapeut in zijn reclame uitingen in krant en op de radio en TV.Waar ik nu voor pleit is dat wij als beroepsgroep onze marketing waarde gaan vermarkten. Wat houdt dit concreet in. Wij gaan exclusieve contracten aan met een geselecteerde groep zv. Deze groep zv moet daarvoor een polis in het leven roepen die voldoet aan volgende eisen:
– 100% vergoeding fysiotherapie
– Geen medische keuring/restrictie bij aanname klant.
– Een fatsoenlijk restitutie tarief (90% van normatieve vergoeding ft)
– Kwaliteit hoort van de beroepsgroep.In ruil voor een dergelijke polis gaan wij voor die geselecteerde groep zv reclame maken. Niet alleen door het plaatsen van reclame borden of het neerleggen van reclame materiaal in onze wachtkamer. Nee wij gaan ook binnen onze behandelkamer de boodschap uitdragen hoe belangrijk het is om een goede polis af te sluiten.
De laatste maand heb ik in Twente en Salland een experiment uitgevoerd waarbij ik 4 pagina grote advertenties in dagbladen en weekbladen geplaatst heb. In die advertenties heb ik op zeer directe manier geschreven welke polissen wel goed waren en welke verzekeraars men moest mijden. Selectie criteria daarbij was 100% fysiotherapeutische vergoeding en geen restrictie bij aanname klant.
Om aan te tonen dat onze invloed groot is op de klant heb ik in de regio opgeroepen om de klanten die zv Salland verzekerd waren zoveel mogelijk te waarschuwen voor het feit dat Salland niet langer een polis heeft waarbinnen fysiotherapie 100% vergoed wordt. Daarnaast heb ik in de Stentor een zeer duidelijke advertentie geplaatst gericht aan de Salland verzekerden.
Inzet van mij is dat ik tracht aan te tonen dat wij als beroepsgroep sturing kunnen geven aan het contracteer gedrag van de zv klanten. Lukt het ons om een duidelijk hoger verloop van patiënten bij Salland te veroorzaken dan zal dat nieuws door druppelen bij de andere zv. Op dat moment hebben wij een sterke onderhandelingspositie voor 2013.Mijn vraag aan u is om te reageren op mijn voorstel. Wat vindt u ervan, zou u volgend jaar meedoen wanneer we deze tool gaan inzetten bij de contract besprekingen, dus maw bent u bereid om reclame te maken voor die zv die zich aan onze eisen conformeren?
Voor meer info verwijs ik naar deze link waarin dagblad Tubantia melding maakt van mijn voornemen. http://www.tctubantia.nl/regio/twente/10139449/Fysiotherapeuten-willen-eigen-polis.ece
- 08/01/2012 om 12:13 #15549R.L. KloproggeDeelnemer
Mijn steun heb je,
Rob Kloprogge - 09/01/2012 om 11:09 #15552AldlanfysioDeelnemer
Jammer, dat we ons steeds verder in de tang laten nemen. Goed plan, maar we moeten elkaar vinden… de tandartsen gaan ook voor een eigen koers… Jammer dat we elkaar steeds niet vinden.Allemaal nu niet tekenen had een jaar dominantie van de verzekeraars over onze beroepsgroep gescheeld.. Tijd voor een andere koers1 Inderdaad!,
groet Kees - 10/01/2012 om 08:55 #15556Peter van der SalmDeelnemer
Beste Henk,
Als je in een redelijk vrije markt over de gehele breedte de kwaliteit verhoogt, gaat niet de prijs omhoog.
De ook door ons gekozen vrije markt kent (uiteraard) geen enkele vorm van beroepskrachtenplanning waardoor de steeds verder toenemende concurrentie, door een onbeperkte instroom, een prijsdrukkend effect heeft.
Zolang er nog geen praktijken failliet gaan is de bodemprijs nog niet bereikt; een bekend aspect voor een vrije markt.
Dit geconstateerd hebbend moeten we niet de hemel verwachten van ander beleid van onze beroepsgroep.
Ik verwacht vanuit de politieke wens tot marktwerking in de zorg dat protest bij de NMA weinig uit zal halen.Je schetst m.i. terecht die lastige positie van fysiotherapeuten in de driehoek ‘zorgverzekeraar-verzekerde-fysiotherapeut’.
Nederlanders willen zich graag verzekeren en zorgverzekeraars hebben verstand van verzekeren en dat beschouw ik als een gegeven.
Vooralsnog zit bij een verzekerde een redelijk sterke koppeling tussen de verzekeraar waarbij hij zijn AV en HV afsluit.
Om een aantal redenen willen zorgverzekeraars die graag zo houden.De zorgverzekeraar knijpt ons af met een schamel behandeltarief waardoor de verzekerde, ook onze patiënt, een lagere AV-premie betaalt.
Twee van de drie partijen in die driehoek tevreden en daar moeten we denk ik inderdaad iets aan doen.
Jij kiest grotendeels voor een oplossing langs de lijn van preferentie.
Hoe past dit in het NMA-beleid?
Ik heb geen verstand van verzekeren, dus ik zou als zorgverlener niet in verzekeringstechnische aspecten treden.Mijn uitgangspunt ligt meer in het opzetten van een campagne om onze patiënten weg te laten lopen bij hun zorgverzekeraar als wij daarover, en dat moet dan tijdig en vanuit de eigen werkplek, een negatief advies geven.
‘Wij hebben volgend jaar geen overeenkomst met uw verzekeraar X en dat betekent voor u indien u daar verzekerd blijft dat u .. % (restitutietarief) van onze behandeling zelf moet betalen tewijl u wel de volledige AV-premie betaalt’.
Ik treed dan niet in de keuze naar welke zorgverzekeraars onze patiënten overstappen.
Dit kan bovendien inhouden dat niet iedere pratkijk dezelfde negatieve adviezen over verzekeraars aan zijn patiënten geeft.Met collegiale groeten,
Peter van der Salm. - 10/01/2012 om 19:48 #15557Ida@DeStimulusDeelnemer
In mijn praktijk heb ik een lijstje met de verwachte restitutietarieven in 2012 opgehangen en aangegeven wat mijn tarief zou zijn in 2012 (Ik sluit geen contracten met verzekeraars). Mensen konden zo zien hoeveel hun verzekering zou gaan vergoeden voor 1 behandeling fysiotherapie. Ze konden zo zelf goed afwegen of het bedrag dat ze aan premie kwijt zijn, opweegt tegen de vergoeding die ze daarvoor krijgen. Een aantal mensen is hierdoor inderdaad overgestapt.
Volgens mij hoef je niet meer te doen dan je klanten goed voorlichten, dan kunnen ze zelf de keuze wel maken. Voor de een is 100% vergoeding heel belangrijk, voor de ander niet.
Ook al zou er een polis komen, zoals Henk beschrijft, die voor fysiotherapeuten ideaal is, dan zou ik nog niet terug willen naar contracteren. Puur en alleen omdat ik niet in de driehoek die Peter hierboven beschrijft wens te zitten. Als onafhankelijk fysiotherapeut heeft de zorgverzekeraar geen rechtstreekse macht over je, je bepaalt zelf je tarief en de enige “partij” waar je je voor in hoeft te zetten is de patiënt. Dit levert (vind ik) de prettigste verhoudingen op: ik heb alleen een behandelrelatie met mijn patiënt; deze kiest zelf zijn verzekering en handelt zijn declaratie daarmee af.
- 11/01/2012 om 08:19 #15558Peter van der SalmDeelnemer
Beste Ida,
Er zal ongetwijfeld een kleine markt zijn voor werk buiten die driehoek.
Een tijdige voorlichtingscampagne over deze materie is inderdaad van groot belang want ik ken geen patiënt die daar ook maar iets van weet.
Mijn voorgestelde wijze van aanpak kan gefrusteerd worden door zorgverzekeraars die zo laat mogelijk hun overeenkomsten fysiotherapie voor het jaar daarop bekend maken.
Dit verkleint de periode voor een patiënt om weg te gaan bij een zorgverzekeraar waar jij geen overeenkomst mee wil sluiten.
Mogelijk heeft die patiënt zich ook al vastgelegd bij het eerder verschijnen van zijn polisvoorwaarden.Met collegiale groeten,
Peter van der Salm.
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.