Consumentensturing in de zorg: (on)mogelijk?

37

Een effectieve zorginkoop door zorgverzekeraars wordt gehinderd door een groeiend vertrouwensprobleem bij verzekerden. Dit is een probleem dat alleen effectief kan worden verminderd door een verbetering van publiek toegankelijke informatie over kwaliteit van zorg.

- tekst gaat verder na deze advertentie -


FysioVacature, de vacaturesite voor de fysiotherapeut

Dit blijkt uit een onderzoek van Strategies in Regulated Markets en de Erasmus Universiteit Rotterdam. De studie toont aan dat de afgelopen jaren het wantrouwen van verzekerden is toegenomen ten aanzien van verzekeraars die hun keuze voor zorgverleners proberen te beïnvloeden. Verzekerden blijken minder bereid om adviezen van hun zorgverzekeraar met betrekking tot de keuze voor een zorgaanbieder op te volgen. De inzet van positieve financiële prikkels die het vertrouwensprobleem zouden moeten oplossen, is niet alleen onvoldoende, maar werkt volgens sommige verzekeraars zelfs contraproductief. Het probleem is dat verzekerden onvoldoende objectieve en betrouwbare informatie hebben om de kwaliteit van geselecteerde voorkeursaanbieders te kunnen beoordelen.

Geconcludeerd kan worden dat betrouwbare kwaliteitsinformatie voor verzekeraars van doorslaggevend belang is om de ziekenhuiskeuze van verzekerden te kunnen beïnvloeden en dat er betrouwbare en begrijpelijke informatie over de kwaliteit van de zorg moet komen.

Download het proefschrift in PDF
Bron: mdweekly