Voorzichtig stuurt mevrouw Breedveld (92) haar rollator tussen de pionnen door. Zij is een van de bezoekers van het rollatorspreekuur dat woensdagochtend in zorginstelling Humanitas-Akropolis in de Rotterdamse deelgemeente Hillegersberg werd gehouden. “Ik weet heus wel hoe ik achter mijn rollator moet lopen, maar er zat een hendel vast en die kon ik niet loskrijgen.”
Geroezemoes stijgt op in de hal van Humanitas-Akropolis. Er heerst een gezellige drukte. Een twintigtal ouderen zit in een kring en luistert naar de uitleg die fysiotherapeut Frank de Boer geeft. “Rechtop lopen, mevrouw, tussen de achterwielen.” De houding is volgens de initiatiefnemer van het spreekuur heel belangrijk. “Sommige ouderen lopen wel een halve meter achter het ding en lopen daardoor helemaal krom. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.” Na de uitleg is het tijd voor actie. Met pionnen heeft De Boer een soort circuit uitgezet in de hal. Bewoners van het verpleeghuis en de aangrenzende seniorenwoningen kunnen daarmee hun ‘rijvaardigheid’ testen. Een oudere heer stuurt met een vaartje zijn vierwieler over de tegelvloer. Met wat twijfel volgt een grijze dame. Ook mensen die niet in de zorginstelling wonen zijn welkom, zegt De Boer. “We willen iedereen helpen die problemen heeft met zijn rollator.”
De fysiotherapeut kwam op het idee een spreekuur te organiseren toen hij ouderen in het verpleeghuis verkeerd zag lopen. Bovendien was de kwaliteit van de rollende hulpmiddelen vaak ver onder de maat. “Te zachte banden, slechte remmen en een slechte sporing.” Voorzover hij weet, is het landelijk gezien voor het eerst dat er een spreekuur wordt gehouden louter en alleen voor rollators. Als het aan hem ligt volgen er na woensdagochtend nog vele. Op het spreekuur verricht de rolstoeltechnicus van het verpleeghuis, Hans Verkerk, kleine reparaties. Mevrouw Breedveld is gauw klaar. In een mum van tijd heeft Verkerk de vastzittende hendel op haar rollator weer los. Breedveld: “Ik heb niet zo veel kracht in mijn handen, maar ik kan weer veilig op pad. Nu het mooie weer eraan komt, is dat wel fijn.”
Ruim 300.000 mensen in Nederland maken gebruik van een rollator. Jaarlijks komen er van die groep ongeveer 1100 in het ziekenhuis door een ongeluk met hun vierwieler. Volgens fysiotherapeut De Boer weten mensen niet goed hoe ze met hun rollator moeten omgaan. Dat komt mede doordat een handleiding bij het hulpmiddel vaak ontbreekt. “Veel ouderen kopen hun rollator tweedehands of bij een of andere bouwmarkt. Terwijl de zorgverzekeraars een nieuwe gewoon vergoeden.” Ook bij nieuwe rollators gaat veel fout. De Consumentenbond publiceerde vorig jaar augustus een rollatortest waaruit bleek dat er in drie van de vijf gevallen sprake is van een onveilige situatie. De Boer: “Soms ontbreekt een automatische vergrendeling. Daardoor klappen rollators in als de gebruiker vergeet de vergrendeling in te schakelen.”De bond riep de zorgverzekeraars ertoe op alleen veilige rollators te vergoeden.
Toch worden er volgens De Boer nog steeds onveilige rollators verstrekt. Ook ontbreekt er onderhoud aan de rollators. “Zorgverzekeraars en leveranciers zouden een periodieke APK moeten organiseren voor alle rollators die ze verstrekken. “De fysiotherapeut zou het liefst zien dat ouderen hun eigen rollator mochten uitkiezen. “Dat kan nu niet. Terwijl uit onderzoek blijkt dat het comfort van een rollator sterk afhangt van lichaamsbouw en persoonlijke voorkeur. Het ding kan te zwaar zijn. Of de gebruiker wil een andere kleur.”
Bron: Reformatorisch Dagblad