Kamervragen over de kosten van de website kiesbeter.nl

34

Eerder stond op het weblog een stukje over de kosten van de website kiesbeter.nl. Naar aanleiding van meerdere berichten in de media stelde kamerlid Heemskerk de volgende vragen aan minister Hoogervorst. Hieronder ook zijn antwoorden.

- tekst gaat verder na deze advertentie -


FysioVacature, de vacaturesite voor de fysiotherapeut

Vraag 1
Is het waar dat de kosten voor de website kiesbeter.nl inmiddels ruim 16 miljoen euro bedragen? 1) Zo ja, kunt u toelichten waaruit deze kosten bestaan? Zo neen, kunt u toelichten wat de kosten van kiesbeter.nl zijn en waaruit deze zijn opgebouwd?

Vraag 2
Kunt u toelichten welke organisatie of welk bedrijf de website kiesbeter.nl heeft gemaakt en welke kosten in rekening zijn gebracht voor het bouwen van deze website?

Antwoord 1 en 2
Nee. Het RIVM, een agentschap van het ministerie van VWS, maakt de website kiesbeter.nl. Het RIVM voert een breed programma uit, gericht op het ontwikkelen van consumenteninformatie. De budgetten voor het RIVM hiervoor zijn vanaf de start: €1 mln in 2004, € 6,25 mln in 2005, € 4 mln in 2006 en € 3 mln in 2007. De website kiesbeter.nl is een onderdeel hiervan. De kosten voor het bouwen van de website en de onderliggende databasestructuur bedroegen in 2005 € 736.000,-.
Naast het bouwen van de website onderzoekt het RIVM wat burgers willen weten, welke informatie daarvan beschikbaar is en vertaalt het RIVM beschikbare kwaliteitsindicatoren en informatie over patiëntenervaringen naar een voor burgers begrijpelijke presentatie. Het RIVM ontwikkelt en onderhoudt de databases met kwaliteitsindicatoren en patiëntervaringen. Verder gaan kosten naar afstemming met alle betrokken partijen, de controle- en verificatieslagen op de data voor publicatie, testen van prototypes met burgerpanels, en onderzoek naar het gebruik door burgers van op kiesBeter gepubliceerde data.

Vraag 3
Bent u bekend met het feit dat de websites zorgkiezer.nl en independer.nl voor enkele honderdduizenden euro’s zijn gemaakt en dus veel goedkoper zijn dan kiesbeter.nl en dat eerstgenoemde websites bovendien veel meer informatie bevatten? 1) Zo ja, hoe verklaart u het grote prijsverschil tussen deze alternatieve websites uit het bedrijfsleven en kiesbeter.nl?

Antwoord 3
Ik heb geen inzicht in de begrotingen van Zorgkiezer en Independer. Ik kan niet beoordelen wat wel en niet inbegrepen is in het genoemde bedrag van ‘enkele honderdduizenden euro’s’. Ik kan dus geen vergelijking maken.

Vraag 4
Bent u op de hoogte van het feit dat op kiesbeter.nl nog geen informatie over de zorgverzekeringspremies te vinden is terwijl de premies van vrijwel alle zorgverzekeraars reeds bekend zijn? Zo ja, waarom is deze informatie nog niet beschikbaar?

Antwoord 4
Met betrekking tot de keuzeinformatie over zorgverzekeringen is ervoor gekozen pas te publiceren op kiesBeter als er meer bekend is dan alleen de premies van het basispakket. Mijn beleid is er op gericht burgers in staat te stellen een afgewogen keuze te maken waarbij niet alleen naar de premie wordt gekeken.

Vraag 5
Deelt u de mening dat de burgers door de onvolledige en gedateerde informatie op  kiesbeter.nl geen gedegen keuze voor een zorgverzekeraar kunnen maken? Zo ja, wat gaat u hieraan doen? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 5
Nee, die mening deel ik niet. Na de publicatie van keuze-informatie op 6 december 2005 op kiesBeter kunnen mensen een gedegen keuze maken. Zij hebben hiervoor ook nog ruim de tijd. Verzekerden kunnen tot 1 maart 2006 het aanbod dat zij van hun verzekeraar hebben ontvangen nog opzeggen en hebben dan tot 1 mei 2006 de tijd om een andere polis bij die verzekeraar of een andere verzekeraar te kiezen.

Vraag 6
Welke informatie moeten burgers volgens u minimaal kunnen vinden op kiesbeter.nl ? Op welke informatie van zorginstellingen en van zorgverzekeraars hebben de burgers volgens u recht? Welke publieke informatieverplichtingen hebben zorginstellingen en zorgverzekeraars?

Antwoord 6
Burgers moeten die informatie kunnen vinden die zij nodig hebben om te bezien welke zorgverzekering of welk zorgaanbod het best bij hun wensen past. Het gaat hierbij om een combinatie van informatie over het aanbod, kwaliteitsindicatoren en ervaringen van verzekerden/patiënten.
Consumenteninformatie is nu nog volop in ontwikkeling. Slechts een deel is al beschikbaar op kiesbeter.nl . Sinds 6 december 2005 is er keuze-informatie over de nieuwe zorgverzekeringspolissen op kiesbeter.nl beschikbaar.
De keuze-informatie op kiesbeter.nl over zorgaanbieders wordt stapsgewijs uitgebreid.
De huidige keuzeinformatie over ziekenhuizen op kiesbeter.nl wordt begin 2006 uitgebreid met informatie op grond van de IGZ-kwaliteitsindicatoren. In de loop van 2006 en 2007 worden ervaringsgegevens van patiënten en aandoeningsspecifieke indicatoren hieraan toegevoegd.
In de eerste helft van 2006 komt er keuze-informatie over verpleging-, verzorging en thuiszorg op kiesbeter.nl. Allereerst gaat het om informatie over het aanbod, in de loop van 2006 en 2007 wordt dit uitgebreid met kwaliteitsinformatie en ervaringsgegevens van cliënten.
De keuze-informatie over eerste lijnszorg, gehandicaptenzorg en GGZ komt volgens een vergelijkbare fasering in de loop van 2006 en 2007 op kiesbeter.nl beschikbaar.
Tot slot komt er informatie over medicijnen (bijsluiterinformatie, in aanvulling op de al beschikbare informatie over medicijnkosten), aandoeningen, behandelingen en preventie op kiesbeter.nl . Ook deze informatie wordt in de loop van 2006 en 2007 steeds verder verbeterd op grond van wat bekend wordt over de informatiebehoeften van burgers. In toenemende mate zijn dwarsverbanden te vinden op kiesBeter, bijvoorbeeld tussen de informatie over ziekten/aandoeningen, zorgaanbieders en zorgverzekeraars.

Zorginstellingen zijn op grond van de Wet toelating zorginstellingen (WTZi) verplicht zich te verantwoorden. Hiervoor gaat het jaardocument Maatschappelijke Verantwoording als verplichtend kader gelden.
De IGZ vraagt zorginstellingen in toenemende mate om zich te verantwoorden over kwaliteit. De door IGZ gevraagde informatie maakt ook onderdeel uit van het jaardocument Maatschappelijke Verantwoording.
Op grond van de Wet tarieven gezondheidszorg (WTG) zijn zorgaanbieders verplicht hun patiënten tijdig en zorgvuldig te informeren over de prestatie en het daarvoor in rekening te brengen tarief.
Op grond van de Zorgverzekeringswet moet een zorgverzekeraar alle varianten van de zorgverzekering die hij op de markt brengt in modelovereenkomsten neerleggen, die hij aan de (aspirant) verzekerden en aan het College toezicht zorgverzekeringen (CTZ) beschikbaar stelt. De verzekeraar zal deze polissen dus aan iedereen die daarom vraagt beschikbaar (moeten) stellen, op papier of digitaal.
Ten aanzien van de gecontracteerde zorg zijn zorgverzekeraars verplicht om desgevraagd zijn verzekerden te informeren over de afgesloten overeenkomsten.
Ik ben in overleg met betrokken partijen om te komen tot bestuurlijke afspraken over de invoering van landelijk gestandaardiseerde vragenlijsten om patiëntenervaringen te meten.
Burgers hebben recht op die informatie die zorgverzekeraars en zorginstellingen verplicht zijn te leveren.
Na inwerkingtreding van de WMG gaat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) toezien op de goede werking van de markten. Hierbij wordt door de NZA bezien of de markten voldoende transparant zijn. Indien noodzakelijk kan de NZA zorginstellingen en zorgverzekeraars verplichten bepaalde informatie openbaar te maken.

Vraag 7
Deelt u de mening dat het voor de keuzemogelijkheden van de burgers essentieel is dat op kiesbeter.nl een overzicht komt waaruit blijkt welke ziekenhuizen met welke zorgverzekeraars een contract hebben, zodat de burgers zich bij hun keuze voor een polis beter kunnen informeren?

Antwoord 7
De zorgverzekeraar besluit op welke wijze hij kenbaar maakt welke zorgaanbieders hij contracteert. Waar deze informatie door de zorgverzekeraar op internet beschikbaar wordt gesteld, zal op kiesbeter.nl een verwijzing naar de betreffende vindplaats worden gemaakt.

Vraag 8
Welke concrete stappen gaat u ondernemen om de informatie op kiesbeter.nl te actualiseren?

Antwoord 8
Zie antwoord 3.

1) Metro, 17 november jl.

Bron: MinVWS