In het rapport Diabeteseducatie in Nederland. State of the art van methoden en materialen zijn bestaande methoden op het gebied van diabeteseducatie op een rij gezet en beoordeeld. Het rapport biedt zorgverleners voorbeelden van goede diabeteseducatie en praktische tips voor de uitvoering van diabeteseducatie. Tevens biedt het inzicht in de Nederlandse situatie van diabeteseducatie.
Bijna alle methoden rapporteren positieve effecten, maar de kwaliteit van het evaluatieonderzoek waarmee effecten worden gemeten, is over het algemeen genomen laag. Er is nog geen eenduidig instrument voor het meten van de kwaliteit van diabeteseducatie. Om toch een onderbouwd en eenduidig kwaliteitsoordeel te kunnen geven, zijn de methoden voor diabeteseducatie beoordeeld op drie manieren. Deze beoordelingen leiden tot een aanbeveling van te gebruiken methoden. De volgende methoden scoren goed: DIEP (Diabetes Interactief Educatie Programma), MIEP (Multidisciplinair Intensief Educatie Programma), Motivational Interviewing, Telebegeleiding Diabetes en het Preventieprogramma Diabetes. In het rapport wordt tevens een beknopt overzicht gegeven van de internationale literatuur over effectieve elementen van diabeteseducatie.
Download publicatie (PDF)
Bron: NIGZ