De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) adviseert staatssecretaris Bussemaker om een beloningssysteem voor kwaliteit in de zorg uit te stellen. De NZa adviseert te wachten totdat de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) de kwaliteitsdata voldoende heeft kunnen toetsen in de praktijk. In de tussentijd pleit de NZa ervoor om juist zorgaanbieders te belonen die meewerken aan het transparant maken van kwaliteit. Tegen partijen die niet mee willen werken kan de NZa handhavend optreden.
Staatssecretaris Bussemaker heeft de NZa in een uitvoeringstoets gevraagd om een beloningssysteem voor goede kwaliteit van de zorg uit te werken. De NZa is het met de staatssecretaris eens dat kwaliteit in de zorg een centrale rol moet krijgen. In de sectoren verpleging, verzorging en thuiszorg zijn de laatste jaren belangrijke ontwikkelingen gerealiseerd. Het plan van de staatssecretaris om goede kwaliteit in deze sectoren te belonen met een bonus komt naar de mening van de NZa te vroeg. Wie de bonus krijgt hangt af van kwaliteitsindicatoren uit het Kwaliteitskader dat mede door de sector is opgesteld. De ontwikkeling van het Kwaliteitskader ziet de NZa als een positieve ontwikkeling die in de toekomst een bijdrage zal leveren aan de transparantie van de kwaliteit van de zorg. Voor een betrouwbaar beeld moeten de meetinstrumenten en het model zelf geëvalueerd worden of ze daadwerkelijk een betrouwbaar beeld geven van de kwaliteit van de zorg. Pas dan is het systeem geschikt als meetinstrument voor beloningen. In de tussentijd stelt de NZa voor om zorgaanbieders een bonus te geven als zij transparant zijn over kwaliteit van de zorg. Tegen zorgaanbieders die niet mee willen werken, kan de NZa handhavend optreden. Het advies is afgestemd met de IGZ.
Bron: NZa
<quote> In de sectoren verpleging, verzorging en thuiszorg zijn de laatste jaren belangrijke ontwikkelingen gerealiseerd. unquote>
Dat zijn wel precies de sectoren waarover ik in de krant lees, dat werknemers opgebrand raken, vóór hun 50ste ermee ophouden/ ander werk zoeken , en waar wordt geklaagd over het minimale intermenselijke contact dat overblijft voor de patiënt omdat alles met de stopwatch wordt bijgehouden. Hoezo kwaliteit?
Peter simpelaar