OHRA hanteert voor verzekerden heel bewust een restitutiepolis waarbij consumenten volledig vrij zijn in hun keuze voor een arts of ziekenhuis. De zekerheid om zelf te bepalen door wie je geholpen wil worden is voor de consument heel belangrijk. De meeste verzekeraars bieden in tegenstelling tot OHRA een naturapolis waarbij verzekerden gebonden zijn aan de door de verzekeraar gecontracteerde zorgverleners.
“Wij hebben er als OHRA bewust voor gekozen de consument expliciet te informeren dat wij een restitutiepolis bieden”, vult Pierre de Rooij directeur OHRA Zorg & Inkomen aan. “De consument heeft recht op helderheid en duidelijkheid. Juist door onze
restitutiepolis, kunnen verzekerden bij ons ook voor de aanvullende zorg terecht bij
elke zorgverlener van hun voorkeur of degene bij wie de wachttijd het kortste is. Ik vind
in het kader van zorgvuldige consumentenvoorlichting dat ook de verzekeraars die een
naturapolis bieden de daarmee samenhangende keuzebeperking expliciet zouden moeten communiceren.”
Zorgmanagement
OHRA zal de komende jaren veel aandacht blijven besteden aan en investeren in
zorgmanagement w.o. zorginkoop, elektronische gegevensuitwisseling en declaratiesystemen en preventieve zorg. Het bedrijf verwacht in de breedte te kunnen komen tot gunstige prijs- en kwaliteitsafspraken met nieuwe zorgaanbieders waarvan zowel individueel als collectief verzekerden kunnen profiteren. Uitgangspunt blijft daarbij het bieden van een gunstige premie, een gegarandeerd optimale zorgkwaliteit, vrije keuze en een snelle vergoeding van gemaakte onkosten. Daarnaast biedt OHRA zorggaranties: OHRA verzekerden worden binnen 2 weken geopereerd, ontvangen binnen 2 dagen fysiotherapie, binnen 3 dagen psychologische hulp en kunnen binnen 3 dagen gedotterd worden.
Bron: ANP
Nu nog antwoord op de vraag: wat is het restitutietarief dat OHRA zijn verzekerden vergoedt?
En hier zijn ze dan, de voorwaarden van Delta Lloyd en Ohra:
– Wèl een contract moeten tekenen, want anders…(zie hieronder)
– Er komen “Preferred providers”, dus ft’en die voldoen aan de criteria van DeltaLloyd/Ohra ( en dus niet aan die van het KNGF!).
– Binnen twee dagen spoedeisende gevallen behandelen
– Ook via Vecozo declareren (dan neemt Ohra het debiteurenrisico over) naast het restitutiesysteem.
– Èn maximumtarieven niet mogen overschrijden voor zowel het natura- als het restitutiesysteem:
Zittingentarief:
– 25,50 indien ingeschreven in CKR (bij Menzis en VGZ momenteel 27,00)
– 1,00 extra indien HKZ gecertificeerd en/of Electronisch patiëntenvolgsysteem hanterend.
– 23,00 voor niet CKR geregistreerde ft’en.
– Nog steeds een laag inrichtingentarief van 5,00
– 22,50 restitutietarief voor de patiënt indien behandeld door niet gecontracteerde fysiotherapeut!
Dus het verhaal hierboven klinkt zoals te verwachten was veel fraaier dan het in werkelijkheid is.
Géén contract? Dan een laag restitutietarief, zoals bij alle andere verzekeraars.
Wèl een contract? Dan bij restitutie een maximumtarief.