Begin juli start de overheid met een grootschalige communicatiecampagne om burgers te informeren over het nieuwe zorgstelsel per 1 januari 2006. Voor de campagne is 16 miljoen euro uitgetrokken.
Op 1 januari 2006 verdwijnt de scheiding tussen ziekenfonds en particuliere zorgverzekering. Iedere Nederlander krijgt een verplichte basisverzekering. Daarnaast kan iedereen zich vrijwillig bijverzekeren voor aanvullende ziektekosten zoals fysiotherapie. Het gaat om de ingrijpendste verandering in de gezondheidszorg in tientallen jaren.
Om de veranderingen uit te leggen, start het ministerie van VWS op 4 juli een communicatiecampagne die gaat lopen tot maart 2006.
De campagne bestaat uit diverse radio- en televisiespots. Ook worden er twee websites opgetuigd en koopt VWS ten minste zes keer een pagina in een groot aantal huis-aan-huisbladen.
Verder zal in juli bij iedere Nederlander een brief en informatiebrochure op de deurmat vallen (oplage 8 miljoen). Uitvoering van de campagne is in handen van het Rotterdamse BHV.
Inhoudelijk van aard
Campagneleider bij VWS is Kees Plug. Volgens Plug, hiervoor zelfstandig communicatieadviseur en werkzaam bij het ministerie van Sociale Zaken, is de bekendheid met het nieuwe zorgstelsel hoog. “Zeventig procent van de Nederlanders weet dat er op 1 januari iets verandert met hun zorgverzekering. Maar wat er precies gaat veranderen, is minder bekend. Daarom is de campagne sterk inhoudelijk van aard.”
Volgens Plug wil de campagne mensen aan de hand meenemen. “We moeten de overgang van ziekenfonds en particulier naar zorgverzekering zo makkelijk mogelijk maken.” Uiteindelijk gaat het erom dat mensen bereid zijn te switchen naar de beste en goedkoopste verzekeraar, zodat marktwerking in de zorg kan ontstaan. Plug: “Maar dat is niet het doel van deze campagne. We beogen geen gedragsverandering.”
De overheidscampagne begint vlak voor de zomervakantie. Het ministerie is niet gelukkig met dit tijdstip. Plug: “Oorspronkelijk wilden we in mei van start gaan. Helaas liep de behandeling van de Zorgwet in de Eerste Kamer uit. We vonden dat we de campagne pas konden lanceren als beide Kamers met de wet akkoord waren.”
De overheidscampagne valt samen met grote voorlichtingscampagnes van zowel de zorgverzekeraars als de Belastingdienst.
Bron: Communicatieonline