Verzekerden begrijpen informatie van de zorgverzekeraars steeds beter. Wel blijft er onduidelijkheid over bijbetalen voor zorg en blijven verzekerden het een probleem vinden als een behandeling wordt uitgesteld omdat de verzekeraar daar nog toestemming voor moet geven.
De informatie over zorgverzekeringen op de website – link – van het RIVM is weer up to date. Het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) verzamelde in samenwerking met het Centrum Klantervaring Zorg voor het zesde achtereenvolgende jaar informatie bij verzekerden over de kwaliteit van zorgverzekeraars en hun dienstverlening. De website helpt consumenten bij het maken van keuzes in de zorg.
Bijbetalen
Over het algemeen is de informatie van zorgverzekeraars verbeterd vinden verzekerden. Problematisch blijft de duidelijkheid vooraf over bijbetalen. Te veel mensen worden na behandeling onverwacht met een rekening geconfronteerd. “Wanneer je wel en niet moet bijbetalen, is de laatste twee jaar onduidelijker gewordenâ€, stelt NIVEL-onderzoeker Dolf de Boer. “Mogelijk heeft dat te maken de invoering van het eigen risico in 2008. Het zou me niet verbazen als mensen van tevoren niet weten of de zorg onder het eigen risico valt of niet.â€
Uitstel van zorg
Een ander veelgenoemd verbeterpunt blijft uitstel van zorg omdat patiënten moeten wachten op toestemming van de zorgverzekeraar. “Dit betreft slechts weinig mensen, maar de mensen die dit overkomt hebben daar in de loop der jaren onverminderd veel problemen meeâ€, zegt De Boer. “Bovendien krijgen in de toekomst mogelijk meer mensen hiermee te maken. In het regeerakkoord staat dat de overheid de basisverzekering wil beperken, en dat voor behandelingen die afwijken van de richtlijnen toestemming nodig is van de verzekeraar. Het wordt dus nog belangrijker dat verzekeraars snel beslissen als patiënten op hun toestemming wachten.â€
CQ-index
Van mei tot augustus 2010 werden de ervaringen van verzekerden met hun zorgverzekeraars gemeten. Vrijwel alle (31) zorgverzekeraars namen op vrijwillige basis deel aan het onderzoek, zo’n 10.000 verzekerden vulden een vragenlijst (de CQ-index Zorg en Zorgverzekering) in. Op basis hiervan zijn de algemene prestaties van de zorgverzekeraars vastgesteld en de verschillen in kaart gebracht.
Bron: NIVEL