Zorgverleners halen zoveel mogelijk uit de aanvullende verzekering

29

‘Heeft u sinds 2004 geen nieuwe bril meer gekocht? Dan kunt u nu een nieuwe bril aanschaffen op kosten van uw verzekeraar.’ Op de achterkant van een huis-aan-huis verspreide folder van een grote opticienketen wordt de klant opgeroepen het maximale uit zijn verzekering te halen. Wie een aanvullende verzekering heeft, mag vaak eens in de drie jaar een nieuwe bril kopen op kosten van de verzekeraar.

Van alle verzekerden heeft 93 procent één of meer aanvullende zorgverzekeringen afgesloten bovenop het basispakket. Aan de hand van uw verzekeringspasje kan elke brillenverkoper u zo vertellen hoeveel geld u in zijn winkel kunt uitgeven zonder dat het u zelf iets kost. 

- tekst gaat verder na deze advertentie -


FysioVacature, de vacaturesite voor de fysiotherapeut

Opticiens geen uitzondering
Orthopedisch schoenmakers, fysiotherapeuten, allemaal weten ze precies hoeveel geld cliënten bij hen kunnen stukslaan zonder dat de verzekeraar tegensputtert. Allemaal proberen ze binnen de grenzen van de zorgverzekering zo veel mogelijk geld te verdienen. “Heel logisch”, zegt Martin Bontje, directeur van brancheorganisatie Zorgverzekeraars Nederland (ZN).

eurobord

Dat middenstanders mensen verleiden hun premie zo veel mogelijk terug te verdienen, is niets nieuws, aldus Bontje. “Al jaren vraagt een tandarts of iemand aanvullend verzekerd is of niet. Zo ja, dan zet hij een dure kroon. Zo nee, dan wordt de tand getrokken. Zo simpel is het. Wel lijkt het alsof dit nu op steeds grotere schaal gebeurt. Als er meer wordt gedeclareerd dan begroot dan scherpen de verzekeraars hun polisvoorwaarden verder aan.” Zorgverzekeraar ONVZ was de eerste die dat onlangs deed. De maatschappij zag zich zelfs genoodzaakt om het lopende polisjaar de voorwaarden voor de aanvullende verzekering aan te passen. Mensen declareerden zoveel, dat de verzekeraar in financiële nood dreigde te komen.

Bron: Brabants Dagblad

2 REACTIES

  1. Gek hè?!…..
    Zo zit het (de mens) nou eenmaal in elkaar.
    Daar moet je dus rekening mee houden, als zorgverzekeraar.
    Als je dat nalaat, krijg je veel negatieve publiciteit.
    Eigen schuld (dikke bult).

    Peter Harinck

  2. L.S.,

    Er zijn inmiddels genoeg signalen die er op wijzen dat zowel verzekerden als verstrekkers calculerender worden.
    Deze ontwikkeling tast de essentie van verzekeren aan.
    Ten lange leste is hiervoor maar één oplossing: medische keuring vooraf en bij een groter risico een hogere premie dan wel uitsluitingen.
    Zorverleners zullen argwanender bekeken gaan worden door zorgverzekeraars.

    Met greoten,
    Peter van der Salm.

Reacties zijn gesloten.