Zorgverzekeraars proberen volgend jaar hun klanten meer te sturen naar zorgaanbieders die in hun ogen de beste prijskwaliteit bieden.
Het zal in 2008 vaker dan nu gebeuren dat verzekerden met een zogeheten naturapolis niet meer 100 procent van de kosten vergoed krijgen als zij kiezen voor een zorgaanbieder waarmee de verzekeraar geen contract heeft. Een woordvoerster van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bevestigde vandaag een bericht daarover in Het Financieele Dagblad. Zij spreekt van een positieve ontwikkeling, omdat zo meer druk komt op zorgaanbieders om een goed product tegen een goede prijs te leveren. “Daarbij geldt wel als voorwaarde dat de consument goed genoeg wordt geïnformeerd om ook zelf een keuze te maken”, stelde zij.
Bron: ANP
Een positieve ontwikkeling? Wat mij betreft zeker niet, ik vind dit eerder een zorgelijke ontwikkeling.
In een wereld waarin je als zorgverlener allesbehalve een gelijkwaardige onderhandelingspositie hebt, de zorgverzekeraar de contractvoorwaarden dicteert en daarbij zichzelf vooral de rechten toedicht en de zorgverlener de plichten oplegt is er absoluut geen sprake meer van sturing op basis van prijs/kwaliteit, doch veel eerder op basis van inkoopmacht.
Beste Joop,
Wanneer je als verzekeraar weet hebt van het terrein waarop je verzekert en voor wie je verzekert, is het een kleinde stap voor die verzekeraar om namens zijn verzekerden met preferred suppliers te gaan werken.
Aan de ene kant staat de macht van die verzekeraar, aan de andere kant het grote volume dat je in potentie in de schoot valt indien je preferred supplier wordt.
Is die ingekochte kwaliteit ondermaats, van een te gering volume of te duur, dan lopen die verzekerden over naar een andere verzekeraar.
Wij als zorgverleners willen alle vrijheid en hiervoor de hoogste prijs, de verzekerde de beste kwaliteit tegen de laagste prijs en hierin zitten zondermeer tegengestelde belangen.
De ontwikkelingen rond de HMO’s in de VS laten overigens zien wat de gevolgen zijn indien zij te veel sturen op de laagste prijs.
Als de markt goed werkt levert dat het beste in de meeste ruime zin voor de klant op, en daar gaat het uiteindelijk om.
Voor de markt staan de belangen van de klant voorop, niet die van zorgverleners of zorgverzekeraars, en dat is wennen.
Dat een verzekeraarsmarkt traag reageert -verzekerden lopen niet zo snel massaal over, een ondermaats presterende zorgverlener of instelling ligt er niet meteen uit- wil niet zeggen dat het geen vrije markt is.
Met collegiale groeten,
Peter van der Salm.
Mooi verhaal Peter, maar wat koop ik hier als individuele zorgaanbieder voor? De laatste tijd zie ik steeds vaker dat patiënten voortijdig afhaken of zelfs helemaal van behandeling afzien omdat ze de behandeling niet of niet helemaal vergoed krijgen. Mensen lijken steeds vaker te kiezen voor de zorg die vergoed wordt in plaats van de zorg die ze nodig hebben. Dat vind ik een zorgelijke ontwikkeling.
Groet, Joop
[ Bijgewerkt 09 Dec : 06:41 ]
Beste Joop,
Ik wordt er in ieder geval minder depri van als ik weet vanuit welke richting de onvermijdelijke klappen komen.
Misschien en wat zware vergelijking: niets is volgens mij zo erg als ‘geslagen worden met een kap over je hoofd’.
Met collegiale groeten,
Peter van der Salm.
Ik wordt er in ieder geval minder depri van als ik weet vanuit welke richting de onvermijdelijke klappen komen.
Jij misschien, maar wanneer het voortbestaan van de praktijk op het spel staat word ik er hoe dan ook depri van, of ik nu weet waar de klappen vandaan komen of niet. Voor mij is zo langzamerhand de lol eraf en de rek eruit.
Groet, Joop
[ Bijgewerkt 09 Dec : 11:06 ]
Sterkte Joop.
Met collegiale groeten,
Peter van der Salm.