Zorgverzekeraar Agis betaalt fysiotherapeuten een hoger honorarium als ze een folderbakje plaatsen van dit bedrijf. Het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie vindt dit onaanvaardbaar.
Dat heeft het KNGF vanochtend gezegd. Het genootschap dient uiterlijk morgen een klacht in bij de Nederlandse Zorgautoriteit, hoewel NZa gisteren al heeft laten weten deze vorm van reclame toe te staan.
Voorzitter Bas Eenhoorn van het KNGF zet de procedure door, omdat hij het „koppelverkoop†vindt. Fysiotherapeuten zijn niet verplicht de folders in hun praktijk aan te bieden. Van Agis mogen ook andere verzekeraars hun informatie neerleggen.
Agis biedt sinds 1 januari van dit jaar fysiotherapeuten speciale contracten aan als zij aan zes voorwaarden voldoen. Ze moeten onder meer een elektronisch patiëntendossier hebben en regelmatig de klanttevredenheid meten. Een van de voorwaarden om voor een extra vergoeding van 2,50 euro per consult in aanmerking te komen, is de plaatsing van een bijna dertig centimeter hoge folderstandaard. Tot nu toe hebben ongeveer duizend fysiotherapeuten een dergelijk contract gesloten bij Agis.
Het KNGF vindt het oneerlijk dat fysiotherapeuten die aan vijf eisen voldoen geen 2,50 euro krijgen als ze het folderbakje niet plaatsen. Eenhoorn vindt het geen probleem als Agis de zorgverleners apart zou betalen voor het neerzetten van de folderstandaard.
Agis is verbaasd over de klacht. De verzekeraar experimenteert sinds 2006 met dit type contracten voor fysiotherapeuten. Volgens Agis mochten huisartsen, fysiotherapeuten en andere zorgverleners altijd al reclamefolders van bedrijven en organisaties tegen vergoeding neerleggen.
Bron: NRC
Op deze – link – van de NOS staat een geluidsfragment met meer info.
Het is niet helemaal compleet zo: behalve het plaatsen van een reclamezuil moeten de praktijken ook cijfers/statistiek aanleveren .
Dat is mi al een ander verhaal.
Maar ik kan me goed voorstellen dat praktijken daarin mee gaan. Het financiele voordeel is immers substantieel. Volgens het journaal van vanavond betreft het zo’n 1000 praktijken die er al in mee gaan. Is dat zo’n 12.5% ?
Als ik praktijkhouder was met een aanzienlijk deel Agispatienten zxou ik er waarschijnlijk ook in mee gaan. We praten immers over een tariefsverhoging van 8-9% . Dat is nogal wat in deze dagen.
Peter Roques.
Boeven zijn het, dit soort verzekeraars die deze niets met de kwaliteit van de fysiotherapeut te maken hebbende verplichtingen, aan praktijken opleggen.
Fysiotherapeuten zijn er niet om reclame te maken voor bedrijven. Fysiotherapeuten moeten goede zorg leveren en daarvoor door de zorgverzekeraar goed betaald worden.
Wat was dat mopje van “De Rechter” ook alweer? De ene vraagt aan de andere: “wat betekent de marktwerking in de zorg eigenlijk?”, waarop de nadere zegt: “Dat betekent dat als een cardioloog een hartfilmpje bekijkt, deze een paar keer wordt onderbroken door reclame.”
Reclame is de kwelgeest van deze tijd.
Wat nu als op die folder komt te staan: “Uw fysiotherapeut adviseert Agis”, of: “Ook uw fysiotherapeut vindt Agis de beste verzekeraar”en dat terwijl je al helemaal niet blij bent met dat Agis praktijkgetal, maar wèl met die verzekeraar in zee moet omdat je nu eenmaal van Agis afhankelijk bent in dat verzorgingsgebied?
Mag je dan zulke folders weigeren?
Nee dus.
Via deze – link –
Van Salland kreeg je al gratis een rode Ikea stoel als je een zuil zou plaatsen; die staat bij mij ergens in de kelder. We moeten daar niet zo moeilijk over doen. Het is een van de doelen wat AGIS wil behalen bij een intensief contract. Een verzekeraar zet natuurlijk hoog in en is al tevreden indien meer dan bijv. 75% effet gehaald zal worden. Wat gaan ze nu doen als ik de AGIS zuil gewoon in de kelder naast de Salland zul zet. Komen ze een keer langs dan zet ik dat ding toch gewoon even boven. Kom op collega’s, wees eens creatief en schiet niet continue in de aanval. 8 – 9% tariefsverhoging blijft aantrekkelijk. Trouwens er passen in deze zuiltjes ook leuke wachtkamertijdschriften.