Persoonlijke benadering gaat steeds meer tellen

21

Persoonlijke benadering wordt voor de zorgconsument steeds belangrijker. Dit is een van de opvallende uitkomsten van de Trendwatch Zorgconsument 2008 die deze week is verschenen. De dominante keuzefactoren blijven echter geld en afstand. Mensen die voor zorg of behandeling worden doorverwezen, vragen zich als eerste af of de behandeling door hun verzekeraar wordt vergoed. Vervolgens zoeken zij een aanbieder dicht bij huis.

- tekst gaat verder na deze advertentie -


FysioVacature, de vacaturesite voor de fysiotherapeut

De Trendwatch Zorgconsument wordt jaarlijks in opdracht van Casemanagementgroep (cg) Concepten gemaakt door Motivaction en is onder andere beschikbaar voor leden van de NVZ en ActiZ, organisatie van zorgondernemers. Twee Zeeuwse zorgaanbieders te weten Ziekenhuis Zeeland i.o. en Emergis, hebben gezamenlijk het initiatief genomen voor de eerste regionale Trendwatch Zorgconsument. Deze Zeeuwse variant is ook deze week verschenen.

Beschikbaarheid (snel geholpen kunnen worden, voldoende capaciteit, geen wachtlijsten) wordt steeds belangrijker en de zorgconsument vraagt een tweezijdige communicatie, zo blijkt uit de tweede editie van de Trendwatch. Hij heeft behoefte aan informatie en hij wil gehoord worden. Zeer opvallend is dat als de zorgconsument op zoek gaat naar informatie over een ziekenhuis of verzorgings- en verpleeghuis, de ervaringen van familie en bekenden de belangrijkste informatiebron is. Daarnaast is internet een belangrijke bron. Ook valt op dat de zorgverzekeraar meer als informatiebron wordt geraadpleegd. Bij de keuze van een ziekenhuis raadpleegt zelfs 35% van de respondenten de zorgverzekeraar. Circa 20% van de ondervraagden is bereid meer te betalen voor een individuele keuze in het aanbod. Men wil dit onder meer besteden aan persoonlijke verzorging en aan communicatie en audiovisuele middelen.

Jong en oud
In lijn met de vorige Trendwatch wordt verschil waargenomen in gedrag tussen jongeren (non/light users) en ouderen (Users/heavy users). Dekking door de verzekering wordt door jongeren minder belangrijk ervaren, zij zijn veeleisender t.a.v. bereikbaarheid (openingstijden, afstand). Ouderen (50+) hechten minder aan afstand, voor hen is de dekking het belangrijkste. De zorgconsument van morgen stelt dus andere eisen.

Bron: NVZ