Patiënten zoeken eerst zelf informatie over hun probleem op, stellen een diagnose en gaan pas dan op raadpleging. Dat zegt 7 op 10 respondenten in een enquête van de Federatie voor Vrij en Intellectuele Beroepen in België bij bijna 800 zelfstandige zorgverstrekkers (o.a. artsen, tandartsen, kinesitherapeuten, apothekers en verpleegkundigen) over onder meer de relatie met de patiënt. De patiënt van vandaag is zeker mondiger dan vroeger.
Zo vragen patiënten volgens de helft van de ondervraagden een second opinion. 8 op tien zegt dat zijn patiënten veeleisender zijn in vergelijking met vroeger. 4 op tien zelfstandige zorgverstrekkers krijgt meer te maken met verbale agressie, wanbetaling en overvallen. FVIB hield de enquête naar aanleiding van de Dag van het Vrije Beroep van deze avond met de focus op de medische sector. Om de zelfstandige zorgverstrekkers in de kijker te plaatsen, plant FVIB een imagocampagne. Enerzijds moet die de aantrekkelijkheid van het beroep van zelfstandige zorgverstrekker verhogen. Veel zelfstandige zorgverstrekkers zijn vandaag immers knelpuntberoepen. Anderzijds zal wederzijds respect tussen patiënt en zorgverstrekker centraal staan. FVIB vraagt hiervoor de medewerking van de Vlaamse Overheid en het Vlaams Patiëntenplatform.
De relatie met de patiënt is voornamelijk positief te noemen. Het overgrote merendeel van de respondenten zegt dat zijn patiënten waardering hebben voor zijn beroep (75,7%). Daar staat tegenover dat volgens 83% van de ondervraagden patiënten steeds vaker hogere eisen stellen. De patiënt is daarnaast mondiger. Bij één op twee respondenten vraagt de patiënt een second opinion. Dat wijst niet noodzakelijk op een gebrek aan vertrouwen. De patiënt is een kind van zijn tijd waarbij één mening vaak niet voldoende is. Zes op tien patiënten heeft voor zichzelf al een diagnose gesteld voor ze langskomen. Vandaag beschikt de patiënt over meer informatiemedia, met het internet op kop. Beetje tegenstrijdig met de mondigheid van de patiënt is dat volgens slechts 16% van de ondervraagden patiënten hun dossier opvragen. Nochtans hét overzicht bij uitstek van de eigen medische geschiedenis.
51,4% geeft aan dat patiënten vaker hun afspraken niet nakomen. 4 op tien respondenten krijgt meer dan vroeger te maken met verbale agressie en overvallen. Fysieke agressie komt “gelukkig” slechts bij 7% van de ondervraagden vaker voor. 4 op tien krijgt ten slotte te maken met wanbetaling. Per beurt laten betalen (bijvoorbeeld bij kinesitherapeuten) kan volgens FVIB soelaas brengen. Net als elektronisch betalen. Een veralgemening van de derdebetalersregeling is voor FVIB geen optie. Gezondheidszorg kost geld en de patiënten moet zich hier bewust van blijven.
Bron: fvib.be