Patiënten die bepaalde problemen ondervinden als gevolg van veranderingen in de zorg kunnen dit vanaf 17 mei melden bij het meldpunt ‘Last van veranderingen in de zorg?’ van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). De knelpunten die patiënten kunnen ervaren gaan vooral over nieuwe veranderingen, zoals de Diagnose Behandeling Combinaties (DBC’s), de no-claimregeling en de vergoeding van de diëtist of fysiotherapie.
Het NPCF-meldpunt wil graag weten of iemand verder moet reizen naar een gecontracteerd ziekenhuis, hoeveel iemand moet bijbetalen die naar een niet-gecontracteerd ziekenhuis gaat, of de rekening van het ziekenhuis duidelijk is en of de verzekeraar voldoende en duidelijke informatie geeft over de DBC’s.
De NPCF wil ook nagaan of er mensen zijn die niet (meer) naar de diëtist gaan, omdat ze het niet kunnen betalen. Het meldpunt verder inzicht krijgen in hoeveel iemand moet bijbetalen voor een behandeling bij een niet-gecontracteerde fysiotherapeut en of mensen niet (of minder) naar de fysiotherapeut gaan omdat ze het niet kunnen betalen. Het meldpunt wil tevens antwoord op de vraag of patiënten vanwege de no-claim regeling minder of zelfs geen gebruikmaken van zorg.
Bron: NPCF