NPCF: Informatie over aanvullende zorgverzekering moet beter

7

Er bestaat onduidelijkheid over de aanvullende zorgverzekeringen. Veel mensen zijn niet op de hoogte van toeslagen die berekend worden voor losse aanvullende verzekeringen. Ook het acceptatiebeleid is vaak niet helder. Zorgverzekeraars geven in toenemende mate onjuiste informatie aan mensen die bellen met een vraag. Dat blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit in opdracht van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF).

- tekst gaat verder na deze advertentie -


FysioVacature, de vacaturesite voor de fysiotherapeut

Klantenservicemedewerkers van vijftien zorgverzekeraars vertellen hun verzekerden dat bij opzegging van de basisverzekering ook de aanvullende verzekering zal worden beëindigd, terwijl een dergelijke koppeling bij wet verboden is. Dit is een aanzienlijke toename ten opzichte van vorig jaar toen deze (bewuste dan wel onbewuste) fout bij zes verzekeraars werd gemaakt.

Verzekeraars mogen wel een toeslag op de premie van de aanvullende verzekering in rekening brengen wanneer de verzekerde alleen de basisverzekering opzegt. Vijf verzekeraars brengen zo’n toeslag in rekening.

Klantenservicemedewerkers bij vier van deze vijf zorgverzekeraars kunnen geen uitspraak doen over de hoogte van de toeslag. Ook bij het afsluiten van een losse aanvullende verzekering zijn de toeslagen die berekend worden vaak niet duidelijk. Deze toeslagen kunnen 25 tot 100% van de gebruikelijke premie bedragen.

De lengte van de opzegtermijn voor de aanvullende verzekering kwam als knelpunt uit het onderzoek van 2008. Dit is door de zorgverzekeraars opgepakt: het aantal zorgverzekeraars dat een opzegtermijn van meer dan een maand hanteert, is afgenomen van negen naar één.

Het wordt door vrijwel alle verzekeraars onaantrekkelijk zo niet onmogelijk gemaakt om een losse aanvullende zorgverzekering bij een andere verzekeraar af te sluiten dan waar men het basispakket heeft afgesloten. Hierdoor ontstaat een feitelijke koppeling tussen basis- en aanvullend pakket. Dit kan in combinatie met medische selectie voor problemen zorgen bij het overstappen.

Zes van de 29 onderzochte verzekeraars hanteren voor hun meest uitgebreide pakketten vragenlijsten over gezondheid en/of zorggebruik in het verleden. Deze verzekeraars kunnen daarmee medische selectie toepassen: ze kunnen iemand op basis van zijn gezondheidskenmerken weigeren voor een aanvullende verzekering of uitsluiten voor bepaalde vergoedingen. Als de betreffende verzekerde zich om die reden alsnog wil aanmelden bij een andere verzekeraar ontbreekt veelal de tijd om dat te doen, aangezien de overstapperiode maar twee maanden beslaat en de acceptatieprocedure al veel tijd in beslag genomen heeft.

Het probleem doet zich op beperkte schaal voor maar heeft wel consequenties voor de betrokken verzekerden. Er is geen trend gesignaleerd dat chronisch zieken geweerd worden door verzekeraars.

De NPCF roept de zorgverzekeraars op om heldere en volledige informatie over zowel de toeslagen als de acceptatieprocedure te verschaffen. Zorgverzekeraars Nederland (ZN) neemt de uitkomsten serieus en gaat er samen met de leden over in gesprek met de NPCF. De zes zorgverzekeraars die gezondheidsvragenlijsten hanteren moeten kandidaat-verzekerden de mogelijkheid geven een volledige offerte aan te vragen. Op basis van deze offerte kunnen zij een keuze maken. Het moet mogelijk zijn dat men zich bij verschillende verzekeraars tegelijkertijd aanmeldt, en een aanmelding kan annuleren.

Bron: NPCF