De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) wil dat verzekeraars een actievere rol spelen bij de keuze van de consument voor een zorgaanbieder.
Verzekeraars moeten zorgaanbieders stimuleren dat ze kortere wachttijden hebben of betere service leveren. Dat gebeurt nu nog onvoldoende.
Kwaliteit en prijs
Ook selecteren verzekeraars bij contracten nauwelijks op kwaliteit en prijs. Als verzekeraars een actievere rol spelen bij het inkopen van zorg, krijgt de consument meer keuzemogelijkheden. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit het rapport ‘Richting geven aan keuzes’ dat de NZa vandaag aan minister Klink van Volksgezondheid heeft aangeboden. Â
Niet-gecontracteerde zorg
De NZa heeft onderzocht waarom verzekeraars nog weinig aan keuzeondersteuning doen. Een van de oorzaken is dat er bij verzekeraars onduidelijkheid bestaat over de vergoeding van niet-gecontracteerde zorg. Uit het onderzoek blijkt verder dat consumenten zich vooral laten leiden door verschillen in de vergoeding bij de keuze voor een aanbieder.
Huisarts belangrijke rol
Daarnaast speelt bij de keuze voor een zorgaanbieder voor veel mensen de huisarts een belangrijke rol. De huisarts geeft echter zelf aan niet altijd over voldoende informatie te beschikken om een goede keuze te maken en wijst vaak door binnen zijn lokale netwerk. De NZa wil daarom dat er een experiment komt met goede informatiesystemen die huisartsen kunnen gebruiken om patiënten gericht door te sturen.
Download het rapport van de NZA (PDF)
Bron: NZA