Fysiotherapeuten willen geen reclame maken voor Agis

30

Zorgverzekeraar Agis betaalt 2,50 euro extra per behandeling aan fysiotherapeuten die voldoen aan extra kwaliteitseisen én een reclamezuiltje met folders van de verzekeraar in hun praktijk plaatsen. Soortgelijke contracten wil Agis sluiten met apothekers.

- tekst gaat verder na deze advertentie -


FysioVacature, de vacaturesite voor de fysiotherapeut

Zowel het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) als de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP) zijn fel tegen deze overeenkomsten van Agis. Zij vinden de koppeling tussen kwaliteit van zorg en reclame ongepast.

Agis is op dit moment ‘de gebeten hond’, maar zij is niet de eerste die iets dergelijks doen. Menzis ging al voor met het sluiten van contracten met medische centra. Zo investeerde Menzis 350.000 euro in vijf medische centra in Houten in 2007 waar alle huisartsen in gingen samenwerken. Agis was eerder afgehaakt, maar Menzis – met toen een marktaandeel in die regio van zeven procent – zag kansen. Als enige tegenprestatie gaf de voorzitter van de stichting, huisarts Van den Assem, toen aan, zou in elk van de centra een informatiezuil komen, het zorgportaal van de Stichting Houtense Huisartsen een link zou krijgen naar die van de verzekeraar en dat diens rol in allerlei publicaties genoemd zou worden. Ook in Tiel betaalde Menzis mee, namelijk aan het Eerstelijns Centrum Tiel. De NPCF reageerde bij monde van de toenmalig directeur Iris van Bennekom positief op deze initiatieven.

De Zorgverzekeringswet stimuleert verzekeraars om actief en gedifferentieerd in te kopen en steeds meer zorgverzekeraars besteden aandacht aan kwaliteit en patiëntgerichtheid bij het inkopen van zorg, Dit biedt ook mogelijkheden voor verzekeraars om zich ten opzichte van anderen te profileren. Bij initiatieven om de kwaliteit van zorg te verbeteren accepteren verzekeraars een zeker spillover effect naar verzekerden van hun concurrenten, maar het is begrijpelijk – en dat is ook de prikkel binnen het systeem van marktwerking – dat de individuele verzekeraar die investeert in kwaliteit dit ook wil gebruiken om zich positief te onderscheiden en zo verzekerden te binden en aan te trekken. Reclame maken is een van de manieren om dit te realiseren.

Zorgaanbieders, zoals apothekers en fysiotherapeuten, maar ook bijvoorbeeld farmaceutische bedrijven – denk aan het preferentiebeleid van een aantal verzekeraars – gaan door deze ontwikkelingen steeds meer afgerekend worden op de prestaties die zij leveren in verhouding tot de kosten. Veel aanbieders voelen zich op hun beurt positief geprikkeld en gaan de uitdaging aan om aan de contractvoorwaarden te voldoen, denk bijvoorbeeld aan de Topzorg keurmerken en de smiley’s van Stichting Kind en Ziekenhuis. Andere aanbieders zetten juist de hakken in het zand . Het betekent in ieder geval dat de verhoudingen tussen verzekeraars en aanbieders op scherp worden gezet. Dit is een teken dat de marktwerking in de zorg daadwerkelijk vorm gaat krijgen.

Bron: RVZ