Eind 2014 is zorgverzekeraar Zilveren Kruis gestart met het informeren van fysiotherapeuten over het doelmatig handelen binnen hun praktijk. Dat doet de zorgverzekeraar door de fysiotherapeut te laten zien hoe collega’s, met vergelijkbare patiëntengroepen, presteren. Deze zogenaamde spiegelinformatie laat een ‘behandelindex’ zien die fysiotherapiebehandelingen onderling vergelijkbaar maakt.
Klanten van Zilveren Kruis vragen de zorgverzekeraar om behalve op kwaliteit ook te letten op doelmatigheid. Deze spiegelinformatie komt aan die wens tegemoet. De behandelindex doet recht aan de complexiteit van de dagelijkse praktijk binnen de fysiotherapie en wordt gecorrigeerd voor populatiekenmerken (o.a. leeftijd) en zorgzwaarte (soort aandoening). Dit jaar krijgen fysiotherapeuten elk kwartaal de informatie opgestuurd van Zilveren Kruis, zodat ze ook zelf goed kunnen monitoren hoe zinnig er gewerkt wordt.
Goede en doelmatige zorg voor klanten
Vanzelfsprekend zijn er verschillen in doelmatigheid onder fysiotherapeuten. De behandelindex laat zien wat de gemiddelde prestaties binnen de beroepsgroep zijn. Heeft een fysiotherapeut meer dan 50% extra behandelingen nodig dan het gemiddelde, zonder dat er een verklaarbare reden is, dan heeft dat voor dit jaar geen gevolgen.
Fysiotherapeuten die blijven uitkomen op meer dan 50% slechter dan het gemiddelde, komen vanaf begin 2016 niet meer in aanmerking voor een contract. Dit geeft iedere fysiotherapeut de mogelijkheid een jaar lang te leren van praktijken in zijn omgeving die eenzelfde populatie behandelen, wél doelmatig handelen en zich te verbeteren.
Ruim 96% van de fysiotherapeuten doen het goed. Een klein deel heeft ruim meer behandelingen dan gemiddeld nodig om patiënten van hun klachten af te helpen. Die willen we helpen waar mogelijk. Zilveren Kruis sluit namens haar klanten ieder jaar 6100 contracten af met fysiotherapiepraktijken waar 18.000 fysiotherapeuten bij werkzaam zijn.
Bron: Zilveren Kruis
“hoe zinnig er gewerkt wordt” in mijn optiek is het weer eens een papieren tijger die in de toekomst weer garant staat voor het inkorten van behandelingen voor de verzekerden. “kom je bij ons verzekeren dan heb je lekker veel behandelingen fysiotherapie” en vervolgens roept je fysiotherapeut: we gaan er eens mee stoppen, anders loop ik mijn contract mis.
De behandelfrequentie en het aantal behandelingen die nodig zijn zou door de specialist huisarts of fysiotherapeut (die er voor gestudeerd hebben)bepaald moeten worden (voor iedere patient op maat gesneden) en niet door statistieken!!!
Alles moet geïndexeerd worden tegenwoordig. Prima. Cijfertje er op, weet iedereen met een internetverbinding precies wat je waard bent (#sarcasme).
Maar hoe komt dat cijfertje tot stand? Neem nou die “correcties” die vermeld worden.
Waar ik erg benieuwd naar ben is hóé er gecorrigeerd wordt als je bijvoorbeeld veel 70+ cliënten hebt, of veel niet-Nederlands sprekende cliënten…, hoe wordt er gecorrigeerd voor complexe pathologie? Wat voor correcties en waar baseren jullie die op? Vakgroepen? “Experts”?
Natuurlijk is het belangrijk dat kwaliteit inzichtelijk gemaakt wordt (voor zowel de therapeut zelf als de cliënt en de zorgverzekeraar), maar hoe die gemeten wordt is naar mijn idee nog nooit helder gecommuniceerd.
Ik begrijp dat jullie daar jammer genoeg ook niet toe verplicht zijn (“Dan tekent u toch lekker geen contract?”)…
Beste Achmea, zou het veel moeite kosten om naar jullie producenten (therapeuten) te communiceren hóe hun beoordeling tot stand komt? Scheelt gegarandeerd een hoop onrust en promoot de Quality of Life! En daar gaat het tegenwoordig toch allemaal om?
Als ZilverenKruis dat doet, zoek ik zeker een andere verzekeraar voor de volgende jaar! Ik betaal voor 3 sterren maar ik krijg de beloofde aantal behandeling niet, want dan woorden de fysiotherapeuten gestraft. En in hun contract staat dat ze dit NIET MOGEN VERTELLEN aan hun patiënten, anders …
Verzekeraars kennen geen grenzen! Dit mag niet zo verder!
Ze hebben te veel macht, niemand staat boven hen.
Ik denk dat de probleem is met hen, dat de verzekeraars zichzelf als bedrijf zien en ze willen steeds meer winst draaien. Maar dat kan echt niet in een staat waar er steeds meer ouderen zijn.
En van dat veel administratie, wat ze eisen, gaat de kwaliteit niet omhoog.